Son zamanlarda sosyal medya üzerinden operatörlere yönelik bir hareket başladı. Bunu muhtemelen farklı yerlere çekmeye çalışanlar ya da aklımızla alay edercesine açıklama yaparak haklı çıkmaya çalışanlar olacaktır. #OperatörSoygunu hashtagiyle özellikle X (Twitter) üzerinden tepkiler büyüyor.
Buna soygun denmesinin ise birkaç ayrı sebebi var. Aslında bunları parça parça şekilde forumumuzda sürekli dile getiriyor ve bunun uzun zamandır bir soygun olduğunu düşünüyordum.
1 - NEDEN YENİ GELENE DAHA UCUZ DA MEVCUT MÜŞTERİYE PAHALI ?
Bunun nedeni aslında BTK tarafında da kendi içlerinde de "müşteri kapma" "abone sayısını yükseltme" yarışı. Ve yanlış hatırlamıyorsam bunların BTK tarafında da yeni aldıkları müşteriler önemli. Ayrıca "biz bir şekilde kendimize bağlayalım, zaten devam için ikna ederiz" mantığı da var. Faturalı ve Taahhütlü olma sebebi de bu zaten. Biz içimize alalım orada bir şekilde tutarız ikna ederiz ya da kalmak zorunda bırakırız mantığı.
2 - SÜREKLİ OLARAK ÜST YÖNLÜ VE YÜKSEK FİYATLI TARİFE DAYATMASI
Evet operatörlerin böyle bir dayatması var. Enflasyondan dolayı fiyatlar yükseliyor bu nedenle, yoksa böyle olmaz vs. demeyin. Genelde operatörler 4-6 aylık periyotlar arası zam yaparlar. Bu zamlardan önce zamlı fiyatları yazıp eski fiyatlardan "kampanya" yapıp toplayabildikleri kadar müşteri toplarlar. Fakat bu "zam periyodu" içinde olmasa bile, tarife değiştirmek isteyen müşteri sürekli olarak yukarı yönlü tarife değiştirmeye zorlanırlar. Yani sizin 5 GB'lık bir tarifeniz varsa sizi 8-10 GB'lık tarifelere yönlendirir taahhüt bitmeden değiştirmek isterseniz. Yahut diyelim ki 25 GB'lık bir tarife kullanıyorsunuz ve tarife ücreti 350 TL, size tarife değiştirmek isteyenlere özel tarifeler önerir ve 15 GB'ında 450 TL gibi bir ücret ister.
3 - TARİFE ÜCRETİ YÜKSEK AMA TAAHHÜTE İNDİRİM VAR YALANI
Cayma Bedeli olarak, Yapılan İndirimler veya Kalan Fatura Tutarlarından Hangisi Tüketici Lehine İse O Ücret Cayma Bedeli Olarak Alınır. Fakat tüketiciler caymasınlar, cayarlarsa yüksek ücretlerle karşılaşsınlar diye sözde 20 GB'lık tarife 950 TL'miş de 12 ay taahhüte 600 TL indirim yapıp 350 TL'ye veriyorlarmış havası yapıyorlar. Bunu belirleyen denetleyen bir mekanizma yok zaten. Olsa da genelde tüketiciden taraf olmadıkları için "tavan fiyat" olarak çok uçuk bir miktar belirleyip gelen şikayetlere "fahiş değil tavan fiyat politikamıza uygun" şeklinde yanıt gelecek.
4 - VERİ HESAPLAMADA GERÇEKTEN DÜRÜST DAVRANILIYOR MU?
Aslında daha önce de çeşitli testler yapılmıştı ve sonuçlar gerçekten düşündürücüydü fakat sosyal medyada yeterince, geleneksel medyada ise hiç yer bulmadı. Fakat geçtiğimiz aylarda Türkiye'den bir kullanıcı Bulgaristan'daki arkadaşıyla bir deney yapıyor. Turkcell ve Vivacom operatörlerinin ikisinden de 10 GB internet ile Friends dizisini arka plan verileri kapalı ve 360p çözünürlükte olacak şekilde izlemeye başlıyorlar. Türkiye'deki kullanıcı 22 bölüm izleyebilirken, Bulgaristan'daki kullanıcı 38 bölüm izlemişti. Bu deney sosyal medyada biraz da olsa yer buldu fakat bence görmesi gereken değeri görmedi. Tepkiyi görmedi. İnsanlar sessizleşmiş, kabullenmiş kazıklanmaya kandırılmaya dolandırılmaya soyulmaya alışmış olacak ki bu olaya hiçbir ses çıkarmadılar.
Bundan önce ve sonra da bu konuda çeşitli yorumlar yapılmıştı. Gurbetçi ya da Çifte Vatandaş olarak zaman zaman Türkiye'de zaman zaman farklı ülkelerde yaşayan kullanıcılardan gelen yorumlar da aynı şekilde. "Amerika'da aylık 5-8GB ile sorunsuz şekilde ayı bitirebilirken, Türkiye'de 20 GB yetmiyor." şeklinde yorumlar gelmişti. Diğer yandan kimi ülkelerde yaşayan kullanıcılar ise "Cep internetinde kota yok, sınırsız tarife olmasına rağmen aylık kullanım istatistiklerimde bakınca en fazla kullandığım ay 8-10 GB anca olmuş" yorumları da vardı.
Burada sadece veriyi karşılaştırdım. Fiyatları ve hızı da cabası
Peki neden böyle oldu sizce? Arama ve SMS'in maliyeti operatörler için yok gibi bir şey, İnternetin maliyeti ise sürekli olarak düşüyor, tüm ülkelerde internet ve internete erişim ucuzlarken bizde nasıl oluyor da böyle uçarak yükselmeye devam ediyor? İnternet yurt dışı kaynaklı, bu nedenle de internet maliyeti döviz cinsinden, tüketicilere faturalandırılması ise TL cinsinden gibi bir bahaneye de gerek yok. Döviz kuru hemen hemen aynı iken gelen bu %100'den fazla zammı kimse açıklayamaz. Burada asıl konumuz GSM Operatörleri olsa da bunun yanında Sabit İnternet Sağlayıcılar da var. Zaten iki sektör de hemen hemen aynı şirketler ya da ortaklar tarafından yönetiliyor.
Bu başlıkta konuşulacak çok şey ve gerçekler var, fakat girişi böyle yapmış olayım. Sizlerden de yorum alarak bu başlığı büyütebiliriz.
www.t24.com.tr
[/URL]
Buna soygun denmesinin ise birkaç ayrı sebebi var. Aslında bunları parça parça şekilde forumumuzda sürekli dile getiriyor ve bunun uzun zamandır bir soygun olduğunu düşünüyordum.
1 - NEDEN YENİ GELENE DAHA UCUZ DA MEVCUT MÜŞTERİYE PAHALI ?
Bunun nedeni aslında BTK tarafında da kendi içlerinde de "müşteri kapma" "abone sayısını yükseltme" yarışı. Ve yanlış hatırlamıyorsam bunların BTK tarafında da yeni aldıkları müşteriler önemli. Ayrıca "biz bir şekilde kendimize bağlayalım, zaten devam için ikna ederiz" mantığı da var. Faturalı ve Taahhütlü olma sebebi de bu zaten. Biz içimize alalım orada bir şekilde tutarız ikna ederiz ya da kalmak zorunda bırakırız mantığı.
2 - SÜREKLİ OLARAK ÜST YÖNLÜ VE YÜKSEK FİYATLI TARİFE DAYATMASI
Evet operatörlerin böyle bir dayatması var. Enflasyondan dolayı fiyatlar yükseliyor bu nedenle, yoksa böyle olmaz vs. demeyin. Genelde operatörler 4-6 aylık periyotlar arası zam yaparlar. Bu zamlardan önce zamlı fiyatları yazıp eski fiyatlardan "kampanya" yapıp toplayabildikleri kadar müşteri toplarlar. Fakat bu "zam periyodu" içinde olmasa bile, tarife değiştirmek isteyen müşteri sürekli olarak yukarı yönlü tarife değiştirmeye zorlanırlar. Yani sizin 5 GB'lık bir tarifeniz varsa sizi 8-10 GB'lık tarifelere yönlendirir taahhüt bitmeden değiştirmek isterseniz. Yahut diyelim ki 25 GB'lık bir tarife kullanıyorsunuz ve tarife ücreti 350 TL, size tarife değiştirmek isteyenlere özel tarifeler önerir ve 15 GB'ında 450 TL gibi bir ücret ister.
3 - TARİFE ÜCRETİ YÜKSEK AMA TAAHHÜTE İNDİRİM VAR YALANI
Cayma Bedeli olarak, Yapılan İndirimler veya Kalan Fatura Tutarlarından Hangisi Tüketici Lehine İse O Ücret Cayma Bedeli Olarak Alınır. Fakat tüketiciler caymasınlar, cayarlarsa yüksek ücretlerle karşılaşsınlar diye sözde 20 GB'lık tarife 950 TL'miş de 12 ay taahhüte 600 TL indirim yapıp 350 TL'ye veriyorlarmış havası yapıyorlar. Bunu belirleyen denetleyen bir mekanizma yok zaten. Olsa da genelde tüketiciden taraf olmadıkları için "tavan fiyat" olarak çok uçuk bir miktar belirleyip gelen şikayetlere "fahiş değil tavan fiyat politikamıza uygun" şeklinde yanıt gelecek.
4 - VERİ HESAPLAMADA GERÇEKTEN DÜRÜST DAVRANILIYOR MU?
Aslında daha önce de çeşitli testler yapılmıştı ve sonuçlar gerçekten düşündürücüydü fakat sosyal medyada yeterince, geleneksel medyada ise hiç yer bulmadı. Fakat geçtiğimiz aylarda Türkiye'den bir kullanıcı Bulgaristan'daki arkadaşıyla bir deney yapıyor. Turkcell ve Vivacom operatörlerinin ikisinden de 10 GB internet ile Friends dizisini arka plan verileri kapalı ve 360p çözünürlükte olacak şekilde izlemeye başlıyorlar. Türkiye'deki kullanıcı 22 bölüm izleyebilirken, Bulgaristan'daki kullanıcı 38 bölüm izlemişti. Bu deney sosyal medyada biraz da olsa yer buldu fakat bence görmesi gereken değeri görmedi. Tepkiyi görmedi. İnsanlar sessizleşmiş, kabullenmiş kazıklanmaya kandırılmaya dolandırılmaya soyulmaya alışmış olacak ki bu olaya hiçbir ses çıkarmadılar.
Bundan önce ve sonra da bu konuda çeşitli yorumlar yapılmıştı. Gurbetçi ya da Çifte Vatandaş olarak zaman zaman Türkiye'de zaman zaman farklı ülkelerde yaşayan kullanıcılardan gelen yorumlar da aynı şekilde. "Amerika'da aylık 5-8GB ile sorunsuz şekilde ayı bitirebilirken, Türkiye'de 20 GB yetmiyor." şeklinde yorumlar gelmişti. Diğer yandan kimi ülkelerde yaşayan kullanıcılar ise "Cep internetinde kota yok, sınırsız tarife olmasına rağmen aylık kullanım istatistiklerimde bakınca en fazla kullandığım ay 8-10 GB anca olmuş" yorumları da vardı.
Burada sadece veriyi karşılaştırdım. Fiyatları ve hızı da cabası
Peki neden böyle oldu sizce? Arama ve SMS'in maliyeti operatörler için yok gibi bir şey, İnternetin maliyeti ise sürekli olarak düşüyor, tüm ülkelerde internet ve internete erişim ucuzlarken bizde nasıl oluyor da böyle uçarak yükselmeye devam ediyor? İnternet yurt dışı kaynaklı, bu nedenle de internet maliyeti döviz cinsinden, tüketicilere faturalandırılması ise TL cinsinden gibi bir bahaneye de gerek yok. Döviz kuru hemen hemen aynı iken gelen bu %100'den fazla zammı kimse açıklayamaz. Burada asıl konumuz GSM Operatörleri olsa da bunun yanında Sabit İnternet Sağlayıcılar da var. Zaten iki sektör de hemen hemen aynı şirketler ya da ortaklar tarafından yönetiliyor.
Bu başlıkta konuşulacak çok şey ve gerçekler var, fakat girişi böyle yapmış olayım. Sizlerden de yorum alarak bu başlığı büyütebiliriz.

GSM firmalarına yüzde 300 zam tepkisi: "Operatör soygunu"
GSM firmalarına yüzde 300 zam tepkisi: "Operatör soygunu"
