• İnceleyenler Kulübü'nde her konuda deneyimlerinizi paylaşabilirsiniz. Bu sayede "Bilinçli Tüketici Toplumu" oluşturma hedefimize katkı sağlayabilirsiniz. :)
  • inceleriz.com üzerinden inceleme ve haberlere ulaşabilirsiniz.

Akdeniz Tipi Beslenme

Yelda Helvacı

Süper Moderatör
Süper Moderatör

Akdeniz diyeti nedir?​

Aslında bir beslenme tipi olan Akdeniz diyeti, özellikle kalp damar, obezite, Alzheimer ve diyabet gibi hastalıklara karşı öneriliyor.

Akdeniz diyetinin kuralları​

Akdeniz diyeti, Akdeniz havzası çevresinde gelişen eski uygarlıkların yemek kültürlerinden ismini almıştır. Yani aslında bir beslenme modelidir. Yağ alımının ana kaynağı olarak zeytinyağı düzenli olarak tüketilir. Akdeniz diyeti; bitkisel gıdalar, tahıllar, meyveler, sebzeler, baklagiller ve yağlı tohumlar tüketimine dayanır. Kırmızı et ve diğer et ürünlerinin nispeten sınırlı tüketimini dengelemeyi amaçlarken, orta düzeyde balık, deniz ürünleri ve süt ürünleri tüketilir.

Akdeniz diyeti kimler için uygun?​

Bir zararı olmayan Akdeniz diyeti, herkes için uygundur. Kalp hastaları için iyi olan Akdeniz diyetinin yapılan birçok çalışmada, çeşitli hastalıkların önlenmesi ve tedavisinde önemli rol oynadığı kanıtlanmıştır. Özellikle obezite, tip 2 diyabet, kardiyovasküler hastalıklar, Alzheimer ve kanser hastalıklarında önerilir. Akdeniz diyetinin yüksek düzeyde antioksidan, doymamış yağ asitleri, düşük enerji içermesi ve posadan zengin olması sebebiyle, bu hastalıkların tedavisinde önemli rol oynar.

Akdeniz diyetinin faydaları​

  • İçerdiği yüksek posadan kaynaklı olarak sindirim sistemini düzene sokar ve kabızlığı önler.
  • Balık ve deniz ürünleri, zeytinyağ tüketiminden dolayı kalp ve damar sağlığına iyi gelir.
  • Bağışıklık sistemini güçlendirir ve kansere karşı koruyucu etki gösterir.
  • Depresyona karşı korur ve stresten kurtulmanıza yardımcı olur.
  • Sağlıklı kilo vermenize yardımcıdır.
  • İşlenmiş gıda ve şeker içeriği düşüktür. Bu nedenle tip 2 diyabeti olanlar için uygun bir program içeriğine sahiptir.
  • Daha uzun yaşamaya yardımcı olur. Tekli doymamış yağ asitlerinden zengin olan Akdeniz diyeti kalp hastalığı, kanser, depresyon, Alzheimer, inflamatuar hastalıklar gibi hastalıkların önlenmesinde etkilidir.
  • Akdeniz diyeti nasıl yapılır?​



    Akdeniz diyeti, uygulaması en kolay diyetlerden biridir. Çok özel ve zor yiyeceklerden oluşmaz. Dikkat edilmesi gereken nokta; yiyecek seçimi, pişirilme yöntemi ve porsiyon kontrolüdür. Diyetin kuralları şöyle sıralanabilir:
    • Günde 3 ana öğünün yanına 1-2 ara öğün eklenebilir.
    • Ara öğünlerde duruma göre kavrulmamış kuruyemişler ve meyve tüketilebilir.
    • Sebze ve meyve ağırlıklı bir beslenme yapılmalı ve sebzeler haşlama, fırın, buhar gibi sağlıklı yöntemlerle pişirilmelidir.
    • Haftada en az 2-3 kez balık tüketilmeli ve kızartma yapılmamalıdır.
    • Tereyağ, margarin, kuyruk yağı gibi hayvansal kaynaklı yağlar tüketilmemeli, yağ tüketimi zeytinyağdan karşılanmalıdır.
    • Kırmızı et tüketimi azaltılmalıdır.
    • Günde 2-3 litre su tüketilmelidir.
    • Karbonhidrat olarak şeker tüketilmemeli, ihtiyaç kompleks karbonhidratlardan (tam tahıllı, çavdarlı, tam buğday unlu ekmekler, tahıllar) karşılanmalıdır.
    • Protein ihtiyacının bir bölümü bitkisel kaynaklı proteinlerden karşılanmalıdır.
 
Üst