Piyasa Denetimi Genel Müdürlüğüne direkt olarak sorduğum soruya gelen resmi cevaptan alıntı olarak paylaşıyorum.
Yenilenmiş Ürünlerin Satışı Hakkında Yönetmelik 22/08/2020 tarihli ve 31221 sayılı Resmî Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
Söz konusu düzenleme ile kullanılmış cep telefonu ve tabletlerin Bakanlığımızca yetkilendirilecek yenileme merkezleri tarafından belirlenen standartlara uygun şekilde yenilenmesi ve sertifikaya bağlanarak garantili bir şekilde “yenilenmiş ürün” olarak tekrar yenileme merkezi ya da yetkili satıcıları tarafından satışa sunulmasına imkân sağlanmıştır.
Başvurunuza konu olan yenilenmiş ürünün garanti koşullarının neye göre belirleneceği, satış sonrası hizmetlerde hangi haklara sahip olacağı, seçimlik haklar konusunda bu ürünlerde arıza ve sorun çıktığında malın ayıpsız misli ile değişimi gibi tüketicilerin talepte bulunma haklarının olup olmadığı konusunda Yenilenmiş Ürünlerin Satışı Hakkında Yönetmelikte yer alan aşağıdaki bilgilerin verilmesinde fayda görülmüştür.
Yenilenmiş Ürünlerin Satışı Hakkında Yönetmeliğin; “Yenilenmiş ürün garantisi ve satış sonrası hizmetler” başlıklı 14’üncü maddesinde;
(1) “Yenileme merkezi tüketicinin yasal hakları saklı kalmak kaydıyla yenilenmiş ürünle ilgili değişim, onarım, bakım, bedel iadesi, bedel indirimi ve benzeri hususlarda taahhütlerini içeren yenilenmiş ürün garantisi vermek zorundadır.”
(2) Yenilenmiş ürün garantisi, yenilenmiş ürünün tüketiciye teslim tarihinden itibaren başlar ve asgari bir yıldır.
(4) Yenilenmiş ürün garantisi süresince, taahhüt edilen hakların kullanılması nedeniyle; nakliye, posta, kargo veya servis elemanlarının ulaşım gideri dahil olmak üzere tüketiciden herhangi bir masraf talep edilemez.
(5) Yenilenmiş ürün garantisi süresi içinde ücretsiz onarım veya ayıpsız yenilenmiş misli ile değişim haklarından birinin seçilmesi durumunda, bu talebin yenileme merkezine veya yetkili satıcıya yöneltilmesinden itibaren azami yirmi iş günü içinde yerine getirilmesi zorunludur. Bu süre, ürünün yetkili satıcıya ya da yenileme merkezine teslim edilmesiyle başlar.
(6) Tüketicinin bedel iadesi veya bedel indirimi hakkını seçtiği durumlarda, ödemiş olduğu bedelin tümü veya yapılan indirim tutarı derhâl tüketiciye iade edilir.
(7) Yenilenmiş ürünün tamirinin tamamlandığı tarih tüketiciye telefon, faks, e-posta, iadeli taahhütlü mektup ve benzeri bir yolla bildirilir. Uyuşmazlık halinde bildirime ilişkin ispat yükü yetkili satıcıya ve yenileme merkezine aitti
Yenilenmiş Ürünlerin Satışı Hakkında Yönetmelik 22/08/2020 tarihli ve 31221 sayılı Resmî Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
Söz konusu düzenleme ile kullanılmış cep telefonu ve tabletlerin Bakanlığımızca yetkilendirilecek yenileme merkezleri tarafından belirlenen standartlara uygun şekilde yenilenmesi ve sertifikaya bağlanarak garantili bir şekilde “yenilenmiş ürün” olarak tekrar yenileme merkezi ya da yetkili satıcıları tarafından satışa sunulmasına imkân sağlanmıştır.
Başvurunuza konu olan yenilenmiş ürünün garanti koşullarının neye göre belirleneceği, satış sonrası hizmetlerde hangi haklara sahip olacağı, seçimlik haklar konusunda bu ürünlerde arıza ve sorun çıktığında malın ayıpsız misli ile değişimi gibi tüketicilerin talepte bulunma haklarının olup olmadığı konusunda Yenilenmiş Ürünlerin Satışı Hakkında Yönetmelikte yer alan aşağıdaki bilgilerin verilmesinde fayda görülmüştür.
Yenilenmiş Ürünlerin Satışı Hakkında Yönetmeliğin; “Yenilenmiş ürün garantisi ve satış sonrası hizmetler” başlıklı 14’üncü maddesinde;
(1) “Yenileme merkezi tüketicinin yasal hakları saklı kalmak kaydıyla yenilenmiş ürünle ilgili değişim, onarım, bakım, bedel iadesi, bedel indirimi ve benzeri hususlarda taahhütlerini içeren yenilenmiş ürün garantisi vermek zorundadır.”
(2) Yenilenmiş ürün garantisi, yenilenmiş ürünün tüketiciye teslim tarihinden itibaren başlar ve asgari bir yıldır.
(4) Yenilenmiş ürün garantisi süresince, taahhüt edilen hakların kullanılması nedeniyle; nakliye, posta, kargo veya servis elemanlarının ulaşım gideri dahil olmak üzere tüketiciden herhangi bir masraf talep edilemez.
(5) Yenilenmiş ürün garantisi süresi içinde ücretsiz onarım veya ayıpsız yenilenmiş misli ile değişim haklarından birinin seçilmesi durumunda, bu talebin yenileme merkezine veya yetkili satıcıya yöneltilmesinden itibaren azami yirmi iş günü içinde yerine getirilmesi zorunludur. Bu süre, ürünün yetkili satıcıya ya da yenileme merkezine teslim edilmesiyle başlar.
(6) Tüketicinin bedel iadesi veya bedel indirimi hakkını seçtiği durumlarda, ödemiş olduğu bedelin tümü veya yapılan indirim tutarı derhâl tüketiciye iade edilir.
(7) Yenilenmiş ürünün tamirinin tamamlandığı tarih tüketiciye telefon, faks, e-posta, iadeli taahhütlü mektup ve benzeri bir yolla bildirilir. Uyuşmazlık halinde bildirime ilişkin ispat yükü yetkili satıcıya ve yenileme merkezine aitti