Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

  • İnceleyenler Kulübü'nde her konuda deneyimlerinizi paylaşabilirsiniz. Bu sayede "Bilinçli Tüketici Toplumu" oluşturma hedefimize katkı sağlayabilirsiniz. :)
  • inceleriz.com üzerinden inceleme ve haberlere ulaşabilirsiniz.

Klima Otomobil Kliması Kaçak Tespiti

  • Konuyu Başlatan Konuyu Başlatan yhackup
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi
Gold Üyelik ile hem reklamsız bir deneyim yaşa hem de İnceleriz'e destek ol! 📣
Hesabınızı Gold Üyeliğe Yükseltmek İçin Tıklayın

yhackup

blog.yakupulutas.com
Gold Üye
Katılım
24 Haz 2024
Mesajlar
448
Beni yanlış anlamayın ne uğraşıyorsun git baksınlar falan vallahi usta nazlamaktan bıktım.
1728281145750.png

Bu araç sanırım 10 yıldır bende 2 senede bir gaz yeniliyordum sonra dedim şunun kaçağını bulayım. bir yere gidiyorum tampon inecek bir yere gidiyorum kompresör arızalı başka bir yer radyatör arızalı kimsenin dediği birbirini tutmuyor ve hiç de güven vermiyor ezbere konuşuluyor.

Artık ustanın birine rica minnet sıvı fosfor bastırdım. Bir kaç gün klima açık kullandım ve UV led ile kaçağı buldum.

1728280663495.png


Bütün hattı takip ettim ama başka kaçak yeri bulamadım. Hortumu yerinden söktüm gittim bir hidrolik hortumcuya uygun(!) bir hortum presslettim.

1728281144824.png
1728281158174.png




Klimacıya gittim test yaptırdık cihaza, Telefonla resmini çektim hava bastık bu kadar 20-25dk bekledik yerinden oynamadı. Basınç yaptıktan sonra iyice köpükledik her yanı yine kaçak bulamadık.

1728281217280.png


Cihaza bağladık vakum yaparken anında kaçak uyarısı verdi daha test ediliyor der demez, basınçta kaçırmazken vakumda kaçak uyarısı verdi. birbirimize baktık o da anlamadı ben de anlamadım dedim basalım gazı seneye biterse o zaman bakarız bitmezse uygun fiyata kaçağı çözmüş olduk.


1 yıl doldu geçen gün uzun yolda klimanın çalışmadığını fark ettim yine. İncelerken yaptırdığım kabloda yağlanma gördüm.


1728281401333.png
1728281410873.png




Şimdi ise sizin uzmanlı olduğunuz bir kaç soru geliyor. Otomobil sistemi Ev tipi klimalardan çok da farklı değil, Sorularım cahilce olabilir kusura bakmayın şimdiden.
  1. Klima kompresörü 180 bar basmıyordur sanırım emin de değilim ama sizce bu hortuma zarar verecek kadar basınçlı mı ? Veya şöyle sorayım acaba bu hortumlar sadece yağ için miydi yağ ile gazın yoğunluğu farklıdır herhalde ve şu da var bu hatta klima gazı sıvı formda mı gaz formda mı ?
  2. Basınç altında kaçak bulamazken vakumda saniyesinde kaçak var demesi neyin alameti olabilir. Dışa doğru kaçak olsa hemen bulurduk ta vakumda kaçağı nasıl tespit edebiliriz.
  3. ikinci el bir vakum cihazı ve saati alsam, vakum yaptıktan sonra gazı kendim basamaz mıyım ? içeride vakum olduğu için gazı içine çekmez mi ? İşim bittikten sonra geri satarım sanayide ustaları nazını çekeceğime bir süreliğine biraz maliyet altına girer sonra geri satarım kış dönemi olduğundan yaza doğru hızlı satılır sanırım.
  4. Aşağıda tamir ettirdiğim kısımdaki yağlanmayı görebiliyorsunuz, dikkatimi çeken şey klima açınca buraya el değmiyor aşırı ısınıyor. Isınması normal diye biliyorum sıcaklığı öndeki radyatöre veriyor ama asıl soru gaz olmasa burası böyle ateş gibi olur muydu ? buranın ısınmasını sağlayan içindeki gaz değil mi Acaba gaz eksilmedi de başka sorunum mu var ?


1728282263824.png


Bu konuda değerli ustaların veya başına gelenlerin yorumlarını bekliyorum saygılar.



Konu ile ilgili biraz daha fazla detay burada : https://blog.yakupulutas.com/klima-gazi-kacagi-tamiri/
 

Ekli dosyalar

  • 1728281081202.png
    1728281081202.png
    914 KB · Görüntüleme: 10
Kolay gelsin

Cihaza bağladık vakum yaparken anında kaçak uyarısı verdi daha test ediliyor der demez, basınçta kaçırmazken vakumda kaçak uyarısı verdi. birbirimize baktık o da anlamadı ben de anlamadım dedim basalım gazı seneye biterse o zaman bakarız bitmezse uygun fiyata kaçağı çözmüş olduk.


Bunu ev kliması konusunda da geçmişti. Klimacılar montaj gaz verme öncesi basınç testi yapsınlar diye.

Bende olmaz demiştim. İyi bir örnek oldu.
 
Öncelikle USTA konusunda sonun akadar haklısın zira sanayiye yolum düşsün istemiyorum.
Burada kendimizce bulabileceğimiz basit çözümler için ustaların sürekli şekilde KOMPLE değişim yoluna gitmesi ve uğraşmak istememesi, akım diye gitmişken bokum elimizde çıkmamız hep can sıkıcı konular.

Arabalardaki sistemi bilmiyor olsam da temel prensip zaten akışkanı sıkıştırıp yüksek basınç elde etmek ancak yanında istenmese de mecburen oluşan yüksek sıcaklık faktörünü derhal havaya aktarıp, yüksek basınç artı yüksek sıcaklık=radyatör sistemden geçir=yüksek basınç + düşük sıcaklık ile bunun soğutma bölümüne aktarılması temel ilkesi burada da geçerlidir.

İçeride akışkan yokken el değmeyecek yüksek sıcaklık oluşması mümkün değil zira sıkışacak ve ısınacak kimyasal yok demektir.

Basınçta olmayan kaçağın vakumda olmasının tek mantıklı açıklaması klepe mantığıdır bana göre. Tek yönlü valf etkisi gibi düşünün.
180 bar mümkün değil, 18 ok ama 180 imkansız.
 
İçeride akışkan yokken el değmeyecek yüksek sıcaklık oluşması mümkün değil zira sıkışacak ve ısınacak kimyasal yok demektir.

Basınçta olmayan kaçağın vakumda olmasının tek mantıklı açıklaması klepe mantığıdır bana göre. Tek yönlü valf etkisi gibi düşünün.
180 bar mümkün değil, 18 ok ama 180 imkansız.

Anladım , ön radyatör de acayip sıcak oluyor acaba fan çalışıp radyatördeki gazı mı soğutamıyor 🤔
Sıcak gazı ön radyatöre basıyor da , radyatörde soğuyamadığı için mi klima gazı içeriyi soğutmuyor.

Bazen garip bir ıslık sesi gibi ses geliyor iç evaporatörden bu neye delalet acaba, ben Önce ön fanı bir kontrol edeyim bizim arabalarda fan motoru 2 kademe klimayı açınca sürekli çalışması lazım normal şartlarda.
 
Anladım , ön radyatör de acayip sıcak oluyor acaba fan çalışıp radyatördeki gazı mı soğutamıyor 🤔
Sıcak gazı ön radyatöre basıyor da , radyatörde soğuyamadığı için mi klima gazı içeriyi soğutmuyor.

Bazen garip bir ıslık sesi gibi ses geliyor iç evaporatörden bu neye delalet acaba, ben Önce ön fanı bir kontrol edeyim bizim arabalarda fan motoru 2 kademe klimayı açınca sürekli çalışması lazım normal şartlarda.
E tabi şöyle düşünün, bizim ev tipi dış ünitelerde kompresörün çalıştığını ama dış ünite kondenser fan motorunun çalışmadığını düşünün.

Radyatör peteklerinde oluşan sıcaklığın havaya kendi kendine sirayeti inanılmaz uzun zaman alır bu da dönüş hattına da aynı sıcaklıktaki gazın dönüşü demektir.
 
E tabi şöyle düşünün, bizim ev tipi dış ünitelerde kompresörün çalıştığını ama dış ünite kondenser fan motorunun çalışmadığını düşünün.

Radyatör peteklerinde oluşan sıcaklığın havaya kendi kendine sirayeti inanılmaz uzun zaman alır bu da dönüş hattına da aynı sıcaklıktaki gazın dönüşü demektir.


Aracın servis kitapçığında böyle bir bilgi buldum.

Motor soğutma suyu sıcaklığı yaklaşık 94 °C '' ı aştığında veya klima soğutucu sıvısının basıncı belirli bir eşik değerini aştığında elektrofan düşük devirde devreye girmektedir.
Elektrofanın ikinci hızı ise ( daha yüksek olan) motor soğutma suyu sıcaklığı yaklaşık eşik değeri olan 102 °C '' ı aştığında veya klima soğutucu sıvısının basıncı ikinci eşik değerini ( yaklaşık 21 bar) aştığında devreye girmektedir.

ilk eşik değerini bilmiyorum yazmamışlar ama ikinci eşik değeri 21 bar imiş. Bilgisayara bağlayıp basıncı bir takip edeyim basınç sensörü doğru çalışıyor mu ve basınç kaça kadar çıkıyor.
 
Aracın servis kitapçığında böyle bir bilgi buldum.



ilk eşik değerini bilmiyorum yazmamışlar ama ikinci eşik değeri 21 bar imiş. Bilgisayara bağlayıp basıncı bir takip edeyim basınç sensörü doğru çalışıyor mu ve basınç kaça kadar çıkıyor.
Hmmm buradan şunu anladım ki benim 18 bar tezim çürümüş çünkü 21 bar bile kayıtlarda geçiyor.
Bu sanırım biraz lastik basınçları gibi ters mantık durumu da olabilir, Traktör lastiğine 29, araba lastiğine 32, bisiklet lastiğine 150 bar basılabildiği gibi mesela. :alala
 
Hmmm buradan şunu anladım ki benim 18 bar tezim çürümüş çünkü 21 bar bile kayıtlarda geçiyor.
Bu sanırım biraz lastik basınçları gibi ters mantık durumu da olabilir, Traktör lastiğine 29, araba lastiğine 32, bisiklet lastiğine 150 bar basılabildiği gibi mesela. :alala

Evet olabilr aslında teziniz tam çürümüş sayılmaz 21 eşik değeri yani bu seviye üst limit bu limite ulaşınca en güçlü fana geçiyor ne farkeder ki varsayalım 30 olsun benim yaptırdığım 180likti.

sadece aklıma gelen 180 bar olması içindeki akışkanın yoğunluğu ile değişiklik gösterir mi yani örneğin 10 numara yağ ile 180 iken 3 numara ağ daha ince olduğu için 100e kadar dayanuım gösterir denilebilir mi.

bir diğer soru neden basınçta kaçak yoktu ama vakumda çıktı bu neye işaret ?
 
Evet olabilr aslında teziniz tam çürümüş sayılmaz 21 eşik değeri yani bu seviye üst limit bu limite ulaşınca en güçlü fana geçiyor ne farkeder ki varsayalım 30 olsun benim yaptırdığım 180likti.

sadece aklıma gelen 180 bar olması içindeki akışkanın yoğunluğu ile değişiklik gösterir mi yani örneğin 10 numara yağ ile 180 iken 3 numara ağ daha ince olduğu için 100e kadar dayanuım gösterir denilebilir mi.

bir diğer soru neden basınçta kaçak yoktu ama vakumda çıktı bu neye işaret ?
Klimacı ustaların bazıları buna ''Patlama değeri'' diyor. Örneğin X ithal markasının servisi ustam bana ''Adem abi 410 gaz X de patlıyorken 32 Y de patlıyor'' şeklinde bir ifadede bulunmuştu. Onun bahsettiği patlama aslında infilak anlamında değil, sıkıştırma oranı ile ilgiliydi.

Akışkanın kimyevi özelliği elbette büyük etken ama tek etken değil.

@mbirol usta daha iyi izah eder bence.
 
Şimdi aracı bilgisayara bağlayıp takip ettim. Kapalıyken 6500mbar'daydı.
Klimayı açınca ~13.500'e çıkınca fanın ilk seviyesi devreye giriyor demek ki ilk eşik ~13.500mbar. İlk seviye açılınca ~10.500'e kadar düşüyor. Aynı şekilde döngü devam ediyor.

1728297492747.png

1728297761078.png
 
Mantığıma oturması lazım :) Şimdi aklımda bir linea bulmak var aynı araçtan bulup değerleri kontrolünü isteyeceğim.
Merakla takipteyim :)

Aslında Otomobiller için Pratik Tamirler başlığı açıp araçlarımızdaki bazı ufak sorunları ustaya para kaptırmadan çözebilme ipuçları da paylaşabiliriz.

Mesela bu sabah Sanayiye 1500tl dolayında para kaçtı. Her ne kadar sesimi çıkartmamış olsam da aslınd abu paranın büyük bölümü kendi hatalarından dolayı ödendi zira çoluk çocuğun eline anahtar verip ''oğlum sök/tak'' dedikleri ve takip/kontrol etmedikleri için çocuk hortumun kelepçesini sıkarken kontrolsüz güç uyguladığı, daha doğrusu bastırdığı için genleşme tankının hortum bağlantı çıkışını çatlattı ben gözümle gördüm :D

İşlem bitip arabayı çalıştırdıklarında oradan su kaçtığını görünce ''Abi senin bu da çatlamış bunun da değişmesi lazım'' dediler.
Bana göre hortumun bile değişmesine gerek yoktu zira o çapta bir kaçak rahatlıkla Dyson+kelepçe operasyonu ile çözülebilirdi.
Hadi hortumu komple değiştirdin anladık be adam ben bilmiyo rmuyum o genleşme tankında o çatlağın aslında olmadığını ve senin çırağın çatlattığını 🤭

''Zaten Gevremiş, rengi beti benzi de atmış iyi oldu değiştiği'' diye kendimi teselli etmiş olsam da bu gerçeği de gözardı edemem yani :D

Bu içeriği görüntülemek için üçüncü taraf çerezlerini ayarlamak üzere izninize ihtiyacımız olacak.
Daha ayrıntılı bilgi için çerezler sayfamıza bakın.
 
Merakla takipteyim :)


Bu içeriği görüntülemek için üçüncü taraf çerezlerini ayarlamak üzere izninize ihtiyacımız olacak.
Daha ayrıntılı bilgi için çerezler sayfamıza bakın.

Aynı motor bendeki de , sadece sizde 77hp bizimkilerde 90hp. sizin klima çalışıyor mu ?
 
Öncelikle ,soğutma sistemine hava basılmaz . Bu tam bir soğutma sistemi katliyamıdır. Hava basarsan ,nem basarsın . Nem de soğutma sisteminin baş belasıdır. Sistem testi için azot basılır. Malesef bu güne kadar hiç bir oto klimacıda azot görmedim. Hepsi alışılageldik kafaya sahip çünkü. Oto elektrikçiler olmuş klimacı.

Basınç varken sistemde kaçak yoksa , vakum da kaçak olması mümkün değil. Sistem içinde bulunan soğutucu akışkan bir yerlerde durağan hale gelmiş ,arada kaynıyordur . Uzun süre vakum gerekebilir.
Oto klimalarında malesef gaz kaçakları çok büyük problem. Bence yılda 1 -2 kere yaz sezonu gaz vererek işi çözüyorsak ,ver gazı geç derim. Ben de olsam aynı şeyi yaparım. Bunu için bir tane oto gaz verme servis vanası ve bir tane hortum yeterli aslında . Servis vana yı ,hortumu ve gaz tüpünü bağla sisteme , klimayı aç çalıştır . Aracı 2000 devirlerde gazla , ver gazı azar azar. Soğutma dönüş borusuna gelince kes gazı. Bu arada kondanser fan basınca göre 2 devir veya 2 . fan devreye girer . Sizin sistemde gaz yok değil, az olduğu için basınç yükselmiyor. Atıyorum 500 gr gaz olması gerekirken 300 gr kalmış. Onun için basınç yükselmiyor kondanser fan hızlanmıyor.
Bu arada gaz kaçağı hortumdan değil, pres yapılan ek yerinden olur. Hortum kaçağı ancak sürtünme olursa bir yere delinir.

Yine derseniz işi kitabına uygun yapalım. Vakum pompası , manometre (tekli olabilir ) terazi gibi elemanlar gerekir. Alırsanız bunları daha düzenli olur iş. Ama şunu da unutmayın sistemde gaz varsa ,gazı atıp vakum yapmaya da gerek yok. Eski usta işi elle kontrol yeterli. Zaten gramajda gaz da verseniz ,bir süre sonra kaçacak .
gaz kaçağını bulma işi dediğim gibi çok zor. Heleki araç klima kompresörlerde kasnak arkasında kömürlü körük var ,orada kaçaklar oluşursa ,tamiri çok ciddi paralar .Kompresör değişime kadar gider . bence ellememek te fayda var.
 
Araç klimaları hakkında kısa bir anektod vereyim, kışın dahi olsa arada sırada veya ayda bir priyotik olarak bir kaç dakika çalıstırmak gerektiği bir klimacı arkadaş tarafından bana tembih edilmisti,cok daha gelişmis klima kompresorlerinde faydalı olurmu bilemem ama zararı olmayacağı kesin.
 
Araç klimaları hakkında kısa bir anektod vereyim, kışın dahi olsa arada sırada veya ayda bir priyotik olarak bir kaç dakika çalıstırmak gerektiği bir klimacı arkadaş tarafından bana tembih edilmisti,cok daha gelişmis klima kompresorlerinde faydalı olurmu bilemem ama zararı olmayacağı kesin.
Benim arabada kalorifer olmadığından dolayı cam buğusu için ben kış koşullarında da açıyorum bazen mecburen :D
 
Gold Üyelik ile hem reklamsız bir deneyim yaşa hem de İnceleriz'e destek ol! 📣
Hesabınızı Gold Üyeliğe Yükseltmek İçin Tıklayın

Trend içerikler

Tema özelleştirme sistemi

Bu menüden forum temasının bazı alanlarını kendinize özel olarak düzenleye bilirsiniz.

Zevkine göre renk kombinasyonunu belirle

Tam ekran yada dar ekran

Temanızın gövde büyüklüğünü sevkiniz, ihtiyacınıza göre dar yada geniş olarak kulana bilirsiniz.

Izgara yada normal mod

Temanızda forum listeleme yapısını ızgara yapısında yada normal yapıda listemek için kullanabilirsiniz.

Forum arkaplan resimleri

Forum arkaplanlarına eklenmiş olan resimlerinin kontrolü senin elinde, resimleri aç/kapat

Sidebar blogunu kapat/aç

Forumun kalabalığında kurtulmak için sidebar (kenar çubuğunu) açıp/kapatarak gereksiz kalabalıklardan kurtula bilirsiniz.

Yapışkan sidebar kapat/aç

Yapışkan sidebar ile sidebar alanını daha hızlı ve verimli kullanabilirsiniz.

Radius aç/kapat

Blok köşelerinde bulunan kıvrımları kapat/aç bu şekilde tarzını yansıt.

Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Geri