Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

  • İnceleyenler Kulübü'nde her konuda deneyimlerinizi paylaşabilirsiniz. Bu sayede "Bilinçli Tüketici Toplumu" oluşturma hedefimize katkı sağlayabilirsiniz. :)
  • inceleriz.com üzerinden inceleme ve haberlere ulaşabilirsiniz.

Paris-Dakar mı Dakar Rallisi mi?

evrenatabek

Süper Üye
Kadim Üye
Katılım
9 Şub 2023
Mesajlar
901
Merhaba

90larda apartman çatısına Uydu Çanağı konmaması kararı alınmıştır. Uydu yayınını isteme sebebim çekmeyen Radyo3 dinlemekti.

Sonra mahalleye KabloTV geldi. Eurosport ile tanıştık.

En keyiflisi kışın Paris-Dakar rallisini geceye doğru seyretmekti. Tabi evin büyüklerinin TV ile ilgileri kalmaması ile gecenin kumanda hakimiyetinin en küçüğüne geçmesi daha da heyecanlı seyri sağlıyordu.

Paris ten çıkıp yeşilin bindir tonundan, Dakar ın çölün ıssızlığı arkaplanında yarışanları seyretmek.

Sonraki yıllarda Türk yarışanı karelerde görebilecek miyim, dikkatli bakışları.

Herşeyin analog olmasının doğallığı vardı. Etap haritaları rulolu idi. Sanki ferman okunacak... Bulunduğun konuma göre ruloyu çevir.

Yarışanlarda genç sayılırdı.

Yarışan araçlarda az teknoloji ile parkurlara çıkardı.
Bu içeriği görüntülemek için üçüncü taraf çerezlerini ayarlamak üzere izninize ihtiyacımız olacak.
Daha ayrıntılı bilgi için çerezler sayfamıza bakın.

Doğaya yakın olduğu zamanlarda ölümlerde yaşanıyordu. Binlerce yıldır yerel halkın göç yoluna motorlu araçların girmesi ile vefatlar kaçınılmaz olur.

Arap Baharı ile Afrikadan, Arap yarımadasına karışıklıklar neticesinde alakasız bir yere; Güney Amerikaya taşındı.

Araçların şekli şemaisi ABD araçlarına dönüştü. Ya da yayıncı kuruluş çekimlere bu tarz araçlara önem verince ruhu kayboldu.

Seyirciler için güvenlik şeridi çekilmeye başlandı.

Şimdi Arap Yarımadasına geldi. Suudi Arabistan içinde yaplmaya başlandı. Çoğrafya DAKAR ruhuna daha uygun gelmeye başladı.

Güvenlik önlemleri, haritalamanın sayısal oluşu, arabaların teknolojide yarışmacının müdahalesini zorlaştırması gibi gibi

Paris-DAkar ruhunu tam yansıtmıyor, benim için.

Kolaylaştı sanki, yarışmacılar yaş almış pilotlardan oluşuyor.

Şöför koltuğundan inmeden neredeyse etap bitecek.

İlk seyrettiğimde Aralık ile etaplar başlardı, sonraları Ocak ayı olunca bir gelenek yıkıldı. Bazı şeyler geleneği ile kalmalı.

Belki ilk yıllar yarışmacılar Avrupanın yılın tatil tarihlerine denk getiriyorlardı. Amatör ruhu vardı.

Suudi Arabistan etkinliği ele alınca gene Eurosportta seyretmeye, gece özetlerini takip etmeye başladım.

hurriyet.com.tr Cahit AKYOL Aralık 09, 2006

Dünyanın en uzun süren motor sporu organizasyonu ve en zorlu yarışı olan Dakar Rallisi’nin, 28’incisi 2007’nin ocak ayında yapılacak. Otomobil, kamyon, motosiklet gibi kategorilerdeki sürücülerin aynı anda mücadele ettiği yarışa Türkiye’den motosikletçi Kemal Merkit ile Kutlu Torunlar katılıyor.
İnsanların ve makinelerin dayanıklılığının sınandığı dünyanın en zorlu rallisi Dakar Rallisi 6-21 Ocak tarihleri arasında yapılıyor. Ralliye dört kıta ve 42 ülkeden 187 otomobil, 250 motosiklet ve 88 kamyon katılıyor. Afrika çöllerinin kızgın sıcağında gerçekleşen 15 günlük rallide, bugüne kadar 27 yarışmacı çeşitli kazalarda öldü. Bu sene Paris yerine Portekiz’in Lizbon şehrinden başlayıp Senegal’in başkenti Dakar’da bitecek sekiz bin kilometrelik ralliye Türkiye’den Kemal Merkit (47) ile Kutlu Torunlar (39) motosikletle katılacak. İki yarışmacı da iddialı olduğunu söylüyor.

BİTİRMEK BÜYÜK BAŞARI

Dakar Rallisi’ne ilk kez 1988 yılında Renç Koçibey kamyon sınıfında katılmıştı. 1991 yılında otomobil ile Ali Deveci ve Galip Gürel, kamyon sınıfında ise yine Renç Koçibey mücadele etti. Rallinin motosiklet kategorisinde Türkiye’den ilk kez 2000 yılında Kemal Merkit yarıştı. Merkit, 2002 ve 2003 yılında bu zorlu yarışı bitirebilen ilk Türk unvanını elde etti. Yarışa bu yıl da katılacak olan Kemal Merkit ve takım arkadaşı Kutlu Torunlar, bugüne kadar Türkiye ve yurtdışında birçok şampiyonaya katıldı, önemli dereceler elde etti.


Merkit, İspanya, Fas, Moritanya, Mali’yi geçerek Senegal’e ulaşmak için 15 gün mücadele edeceklerini, yarışı bitirmenin bile büyük başarı sayıldığını söylüyor. "Dakar Rallisi’nde çöller, ormanlar ve dağlar aşılıyor. Zorlu etapları başarabilen az sayıda yarışmacı finişe ulaşabiliyor. İklim ve coğrafi şartların zorluğunda gece-gündüz binlerce kilometre yol alan yarışçılar başarılı kabul ediliyor. İlk hedefimiz finişe ulaşmak, ikinci hedefimiz ise ilk 10 yarışmacının arasında girmek. İkimiz de gerek ülkemizde gerekse uluslararası motosiklet yarışmalarında aldığımız dereceler ile bunu başaracağımıza inanıyoruz."

ROTAYLA BERABER İSMİ DE DEĞİŞTİ

İlk kez 1979’da Paris-Dakar arasında gerçekleştirilen ve 27 yıldır devam eden yarışın orijinal ismi Paris-Dakar Ralli’siydi. Ralli 1979’dan 1994’e kadar Paris-Dakar arasında yapıldı. Yarış sırasında meydana gelen ölümler ve Kuzey Afrika bölgelerinde yaşanan politik istikrarsızlık, rotaların sürekli değişmesine sebep oldu. Hatta Cezayir’deki yerel savaşlar yüzünden yarışçılara birçok kez ateş açıldı ve mayınlar yüzünden kazalar meydana geldi. Ekiplere saldırmayı planlayan teröristler ele geçirildi. Bu sene, aralarında sponsorluk gibi etkenlerin de bulunduğu birçok faktörün etkisi ile yarışın başlangıcı Paris’ten Portekiz’e kaydırıldı. Zaman zaman yarış rotalarında değişiklikler oldu. Zamanla çevresel risk faktörleri azaldı, ama ölümler bitmedi. Ralliye katılacak yarışmacılar organizasyonu üstlenen ASO firmasına 12 bin Euro ödüyor, üç kategorinin birincileri ise 213 bin Euro’yu paylaşıyor.

GEÇEN SENEDEN İLGİNÇ RAKAMLAR

2006 Dakar Rallisi’ne 42 ülkeden 23’ü kadın 766 kişi katıldı.

Yarışta 231 motosiklet, 174 otomobil ve 69 kamyon mücadele etti.

Yarışçıların yüzde 20’si profesyonel, yüzde 80’i amatördü.

Yarışçılarla birlikte 28 organizasyon, 10 kontrol noktası aracı, 2 start aracı, 10 ambulans, 6 TV ekip aracı, 20 uçak, 20 helikopter görev aldı.

Her gün kurulan kamp yerlerinde 11 yemek kamyonu, 72 garson ile günde 2 bin 300 kişiye konaklama ve yemek hizmeti verdi. Günde 1,5 ton yiyecek tüketildi.

Günde 12 bin şişe 50 cl’lik su içildi.

50 doktor görev aldı.

Yarışta 600 ton jet A1 uçak yakıtı, 250 ton Avgas yarış aracı yakıtı, 500 ton dizel yakıt, 140 ton helikopter yakıtı tüketildi.

300 medya kuruluşundan 550 gazeteci yarışı izledi.

Eurosport, 45 saat yarış görüntüsü ile dört kıtaya uluslararası TV yayını yaptı. 178 ülkede 580 saat izlendi.

Beş dilde yayın yapan internet sitesini (www.dakar.com) 2.3 milyon kişi ziyaret etti.

27 YILDA 47 YARIŞÇI ÖLDÜ

Dakar Rallisi, dünyanın en tehlikeli yasal spor yarışması unvanına sahip. İstatistiklere göre 27 yılda 47 yarışçı ve bir o kadar da izleyici hayatını kaybetti. Dakar Rallisi’nde ölümlerin nedenleri ise kuşkusuz hız ve kazalar. Yüksek hızda seyreden araçların özellikle kuma çakılması, ölümlerin başlıca nedeni. Rallinin güvenliği için hız limiti saatte 150 kilometre ile sınırlandırıldı. Daha hızlı gidenin ceza alması kararlaştırıldı. Hatta bu limit yerleşim yerlerinde saatte 50 kilometreye kadar düşürüldü.

Yarışta kum fırtınaları da ekipler için büyük zorluk nedeni. Gece ile gündüz arasındaki sıcaklık farkları yarışçıları etkiliyor. Yarış günlerce sürdüğü için de konsantre olmak güçleşiyor. Yarış sırasında sürücüler kaybolabiliyor. Ekipler mola verdiklerinde soygun, darp gibi sorunlarla da boğuşuyor. Geçilen ülkelerde sürücülere ateş açıldığı bile oluyor. Yarışçılar haydutların, isyancıların silahlı saldırısına da uğruyor. Sadece 2006 yılında üç kişi öldü. Ölenlerden ikisi yarışçı biri ise küçük bir çocuktu.
 

Tema özelleştirme sistemi

Bu menüden forum temasının bazı alanlarını kendinize özel olarak düzenleye bilirsiniz.

Zevkine göre renk kombinasyonunu belirle

Tam ekran yada dar ekran

Temanızın gövde büyüklüğünü sevkiniz, ihtiyacınıza göre dar yada geniş olarak kulana bilirsiniz.

Izgara yada normal mod

Temanızda forum listeleme yapısını ızgara yapısında yada normal yapıda listemek için kullanabilirsiniz.

Forum arkaplan resimleri

Forum arkaplanlarına eklenmiş olan resimlerinin kontrolü senin elinde, resimleri aç/kapat

Sidebar blogunu kapat/aç

Forumun kalabalığında kurtulmak için sidebar (kenar çubuğunu) açıp/kapatarak gereksiz kalabalıklardan kurtula bilirsiniz.

Yapışkan sidebar kapat/aç

Yapışkan sidebar ile sidebar alanını daha hızlı ve verimli kullanabilirsiniz.

Radius aç/kapat

Blok köşelerinde bulunan kıvrımları kapat/aç bu şekilde tarzını yansıt.

Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Geri