Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

  • İnceleyenler Kulübü'nde her konuda deneyimlerinizi paylaşabilirsiniz. Bu sayede "Bilinçli Tüketici Toplumu" oluşturma hedefimize katkı sağlayabilirsiniz. :)
  • inceleriz.com üzerinden inceleme ve haberlere ulaşabilirsiniz.

Yenilenmiş/Revizyonlu Ürünlerde Değişim veya İade

mucahidyesil

Yeni Üye
Yeni Üye
Katılım
13 Şub 2023
Mesajlar
2
Merhaba Adem bey kolay gelsin öncelikle böyle yararlı bir site açtığınız için teşekkür ederim.

Arçelikte çalışan bir arkadaşım arçeliğin kendi personelleri için oluşturmuş olduğu ve yenilenmiş ürünlerin satıldığı bir siteden Mutfak Şefi alarak bana yolladı. Bu ürün 2 yıl garantili ve yaklaşık 2,5 ay önce kıyma çekme aparatından makinenin içerisine etin içindeki kan suyunu kaçırması ve makinenin ucundan kan akması nedeniyle hiç bir sorunu olmadığı halde hastalık veya ileride başka bir teknik arızaya sebebiyet vermemesi adına temizlik yapmaları için servise verdim, servis temizleyip bana teslim etti, ben ürünü teslim aldığımda makineye zarar verilmiş olduğunu gördüm, mil ve milin etrafındaki malzeme değiştirildi, sonra tekrar ürünü bana teslim ettiler, bu seferde makinenin dış muhafazasını çok fena çizmişler ve vidalarını takmayı unutmuşlar ürünü yine teslim almadım, dış muhafaza ve orta muhafaza değiştirildi ve tekrar bana teslim ettiler, bu seferde makine hiç çalışmadı kontrol kartı ce güç kartı değiştirildi ve ürünü tekrar bana geldi, bu seferde ürünün hız kademe ayarını bozmuşlar düzgün çalışmıyor. toplamda 6 parçası değişti şimdi 7. parca değişecek. yenilenmiş yada revizyonlu ürünlerin ücret iadesi veya değişiminin yasa gereği mümkün olmadığını söylüyorlar hangi kanunda yönetmelikte yazıyor diye soruyorum mevzuata bakın diyorlar. Temizlenmesi için servise sağlam olarak teslim ettiğim ürünün tabiri caizse içinden geçtiler. 2.5 aydır ürünüm servise gidip geliyor, her teslim ettiklerinde ürünün başka parçasına zarar vermiş oluyorlar yada hiç çalışmıyor, bende geri götürüp teslim ediyorum. Bu süreç nereye kadar bu şekilde devam edecek bilmiyorum. Servis değişim veya ücret iadesi yapılamaz arızası ne ise garantisi bitene kadar onu tamir ederiz diyorlar, ürün şuan berbat halde servis özen göstermiyor her yeri çizik ve pis bide pişkin pişkin isterseniz gidin tüketici hakem heyetine şikayet edin birşey yapamazlar bu ürün revizyonlu istediğiniz kanuna bakın birşey elde edemezsiniz garantisi bitede kadar bu böyle devam edecek diyorlar sinir uçlarımla oynadılar resmen.

-Ayrıca 6502 numaralı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanununu baştan sona kadar okumama rağmen revizyonlu ürünlerin iadesinin veya değişiminin yapılamayacağı hakkında bir madde bulamadım. Madde 10 da belirtildiği üzere (Tüketicinin, sözleşmenin kurulduğu tarihte ayıptan haberdar olduğu veya haberdar olmasının kendisinden beklendiği hâllerde, sözleşmeye aykırılık söz konusu olmaz. Bunların dışındaki ayıplara karşı tüketicinin seçimlik hakları saklıdır.) şeklinde ibare bulunmakta olup Madde 11 de belirtilen haklardan mahrum kaldığıma dair yazı göremedim.

-Madde 57-A da ise ‘’Yenilenmiş ürünler; donanım, yazılım veya fiziki özelliklerinde iyileştirme yapılarak tekrar satışa sunulan kullanılmış mallardır.’’ şeklinde ibare bulunduğu ve Yenilenmiş Ürünlerin Satışı Hakkında Yönetmeliği Madde 14 de belirtildiği üzere bahse konu tüketicilere tanınmış hakların bu ürün sahibi olarak benimde kullanabilmemin mümkün olabileceğini düşünmekteyim. Mümkün olması halinde; ürünün bedel iadesini veya ürünün ayıpsız yenilenmiş misli ile değiştirilmesini talep edebilirmiyim?

yada bilmediğim ve hakkımı arayabileceğim başka kanun yönetmelik yönerge vs. varmı.

Ne yapmam gerektiği konusunda yardımlarınızı bekliyorum teşekkürler.
 

Ekli dosyalar

  • Ekran Alıntısı4.PNG
    Ekran Alıntısı4.PNG
    128.4 KB · Görüntüleme: 4
Bakış açımızı değiştirelim ve bir de şu gözle bakalım olaya.

Karşı tarafın pişkinliğinin sebebi, konunun müteselsil sorumsuzluk kaynaklı kendilerini hiç bağlamıyor olması. Ne yazık ki yönetmeliklerimiz bu yönde çok saçma bir karar almış ve ''karar alma yetkisi olan servislerin hesap verme sorumluluğu yoktur.'' diye hükmetmiş

FAKAT!!!

Bu durum sadece AYIPLI MAL konusu için geçerlidir, yani yönetmelik diyor ki ''Kardeşim bu adam servis, malı ne üretmiş ne de satmış, dolayısı ile malda çıkan bir ayıptan dolayı sorumluluğu yoktur''

Tamam buraya kadar normal.

Peki sizin senaryoda siz ürünü ne şekilde ve ne amaçla teslim ettiniz ve ne şekilde nasıl geri aldınız ve daha da önemlisi bunu belgeleyebiliyor, ispatlayabiliyor musunuz?

Bunu yapabiliyorsanız eğer bu pişkinlere AYIPLI MAL değil AYIPLI HİZMET üzerinden gidip firmadan değil, servisten hak talep edebilirsiniz çünkü malınıza zarar verenler onlar. (Ancak yazıyı bitirin lütfen önemli detay var)

Öncelikle ''AYIPLI HİZMET NEDİR?'' dediğimizde bunun tanımı 6502 sayılı TKHK madde 13 de yapılmıştır

MADDE 13 – (1) ''Ayıplı hizmet, sözleşmede belirlenen süre içinde başlamaması veya taraflarca kararlaştırılmış olan ve objektif olarak sahip olması gereken özellikleri taşımaması nedeniyle sözleşmeye aykırı olan hizmettir.''

Şimdi sizin bu malınızın onarım hizmet ifası olması gerektiği gibi hasarsız ve kusursuz gerçekleşmiş mi? HAYIR
O halde ayıplı bir hizmet olduğu ortada, bundan sorumlu olan kimdir? Bunun da tanımı yine 6502 sayılı TKHK madde 14 de yapılmıştır

MADDE 14 – (1) ''Sağlayıcı, hizmeti sözleşmeye uygun olarak ifa etmekle yükümlüdür.''

Yani hizmet sağlayıcı konumunda olan yetkili servis yükümlülüğünü yerine getirmemiş, bu durumda ne olur? Tüketiciye seçimlik hakları doğar, peki nedir bu seçimlik hakları? Bunun tanımı da 6502 sayılı TKHK madde 15 de yapılmıştır


MADDE 15 – (1) ''Hizmetin ayıplı ifa edildiği durumlarda tüketici, hizmetin yeniden görülmesi, hizmet sonucu ortaya çıkan eserin ücretsiz onarımı, ayıp oranında bedelden indirim veya sözleşmeden dönme haklarından birini sağlayıcıya karşı kullanmakta serbesttir. Sağlayıcı, tüketicinin tercih ettiği bu talebi yerine getirmekle yükümlüdür. Seçimlik hakların kullanılması nedeniyle ortaya çıkan tüm masraflar sağlayıcı tarafından karşılanır. Tüketici, bu seçimlik haklarından biri ile birlikte Türk Borçlar Kanunu hükümleri uyarınca tazminat da talep edebilir.''

Şimdi sizin elinizi kolunuzu bağlayan husus ürünün revizyonlu satış olması, O halde Yenilenmiş Ürünlerin Satışı Hakkında Yönetmelik bu konuda ne diyor bir bakalım.

3 üncü Bölüm Madde 14/5
''Yenilenmiş ürün garantisi süresi içinde ücretsiz onarım veya ayıpsız yenilenmiş misli ile değişim haklarından birinin seçilmesi durumunda, bu talebin yenileme merkezine veya yetkili satıcıya yöneltilmesinden itibaren azami yirmi iş günü içinde yerine getirilmesi zorunludur. Bu süre, ürünün yetkili satıcıya ya da yenileme merkezine teslim edilmesiyle başlar.''

Burada ayıplı hizmeti ifa eden yetkili servis olduğu için de siz yetkili servisten asli, satıcıdan da müteselsilen şikayetçi olabilir ve ikisini de sorumluluk altına alabilirsiniz zira Satış Sonrası Hizmetler Yönetmeliği Madde 14 /1 diyor ki;

''Üretici veya ithalatçılar, yetkili servis istasyonlarının ayrı bir tüzel kişiliği olsa dahi, satış sonrası hizmetlerin sağlanmasından ve yürütülmesinden yetkili servis istasyonları ile birlikte müteselsilen sorumludur.''

Özetle siz Arçelik efendiye ve pişkin servisine diyorsunuz ki ''Kardeşim Yasa ve Yönetmelikler ortada, Hukuk yoluna gidip mi hakkımı alayım yoksa tatlılıkla ürünümü değiştirecek misiniz?''


Tüm bu yazılanlardan sonra her zaman olduğu gibi ne diyoruz?

Adem Helvacı bir Hukukçu veya Avukat veya bu konularda uzman birisi değildir.

Sadece genel tecrübelerden hareketle önerilerde bulunuyorum o kadar.
 

Trend içerikler

Tema özelleştirme sistemi

Bu menüden forum temasının bazı alanlarını kendinize özel olarak düzenleye bilirsiniz.

Zevkine göre renk kombinasyonunu belirle

Tam ekran yada dar ekran

Temanızın gövde büyüklüğünü sevkiniz, ihtiyacınıza göre dar yada geniş olarak kulana bilirsiniz.

Izgara yada normal mod

Temanızda forum listeleme yapısını ızgara yapısında yada normal yapıda listemek için kullanabilirsiniz.

Forum arkaplan resimleri

Forum arkaplanlarına eklenmiş olan resimlerinin kontrolü senin elinde, resimleri aç/kapat

Sidebar blogunu kapat/aç

Forumun kalabalığında kurtulmak için sidebar (kenar çubuğunu) açıp/kapatarak gereksiz kalabalıklardan kurtula bilirsiniz.

Yapışkan sidebar kapat/aç

Yapışkan sidebar ile sidebar alanını daha hızlı ve verimli kullanabilirsiniz.

Radius aç/kapat

Blok köşelerinde bulunan kıvrımları kapat/aç bu şekilde tarzını yansıt.

Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Geri