Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

  • İnceleyenler Kulübü'nde her konuda deneyimlerinizi paylaşabilirsiniz. Bu sayede "Bilinçli Tüketici Toplumu" oluşturma hedefimize katkı sağlayabilirsiniz. :)
  • inceleriz.com üzerinden inceleme ve haberlere ulaşabilirsiniz.

Arçelik Tamir Edilemeyen Buzdolabı 17390 Lira Değişim Ücreti

Gold Üyelik ile hem reklamsız bir deneyim yaşa hem de İnceleriz'e destek ol! 📣
Hesabınızı Gold Üyeliğe Yükseltmek İçin Tıklayın

dsc

Yeni Üye
Yeni Üye
Katılım
14 Kas 2023
Mesajlar
10
Merhaba, Arçelik firması ile yaşadığım sorun üzerine yazıyorum. Hem tecrübeli arkadaşlardan bilgi almak istiyorum hem de sürecin tüm aşamalarını buradan paylaşarak benimle aynı sorunu yaşayan tüketicilerin bilgilenmesini istiyorum.

Arçelik 5506 NEI A+++ model buzdolabının hem ev hem de bina sigortasını attırması üzerine Arçelik yetkili servisinden randevu aldım. Dolabı 2017 yılında almıştım. Ek garanti yaptırmadığım için dolabın garantisi bitmişti. Yetkili servisten gelen personel durum tespitini yaptıktan sonra ürünü tamir ettirirsem fiyattan düşüleceğini belirterek 260 lira tespit ücretini aldı ve ürünün motorunda kaçak olduğunu belirtti. Ürünü ocak ayında aldığımı mart ayında ise bir bülten yayınlandığını ve yayınlanan bültene göre motor değişimlerinde ana kart, kompresör ve bazı diğer malzemelerinde değişmesi gerektiğini anlattı. 7000-7500 civarı bir fiyat çıkacağını iletti. Bende tamir ettirmek istediğimi söyleyince malzeme siparişini verdi. 8 gün boyunca malzemeyi bekledik. Bu süreçte emanet dolap vermediler. 8 günün sonunda yetkili servisten arayarak tamir için geleceklerini ilettiler. Aynı gün emanet dolap talebiniz varsa whatsapp'tan yazın şeklinde bir sms'te aldım. Tamir için gelen personel tespiti yapan kişi değildi. Gelen kişi cihazı kontrol ettiğinde ana kartın bulunduğu yerde su biriktiğini, böyle bir şey olmaması gerektiğini ana kartın oksitlendiğini ve takılacak yeni anakartında aynı probleme neden olacağını iletti. Bir önceki tespiti yapan personeli aradı. Anakartın bu halini görmediniz mi diyerek sordu. Personelde kartın altına bakmadığını belirtti. Durumu genel merkeze bildirmek üzere video kaydı aldı. Çektiği videoyu sisteme yüklerken sistemde televizyon resimleri olduğunu iletti. Bunların ne işi var diye söylendi yakın zamanda televizyon tamir ettirdiniz mi dedi. Hayır dedik. Sonra çektiği videoyu sisteme yükledi. Biz de videoyu istedik ama veremeyeceğini iletti. Genel merkezin alacağı karara göre hareket edeceklerini belirtti. Bizde bari emanet dolap verin dedik. Bu isteğimizi de ileteceğini belirtti. Daha sonra servisten aradılar ve emanet dolap isteğiniz varmış dolap veremiyoruz dediler. Bende bugün sms aldığmı ve emanet dolap istersem iletmem gerektiğini belirttim. Evet genel merkez böyle bir sms atıyor ama veremiyoruz dedi. Bende mağduriyetimi anlattım ve sonunda yarın emanet dolabın gönderileceği söylendi. Ertesi gün emanet dolap geldi. Genel merkezden gelecek olan cevabı beklemeye başladık. Bir kaç gün sonra aranarak genel merkezin değişim kararı verdiğini ve yeni gönderilecek dolap modeli ile indirimli fiyatın ne olduğuna dair sms'in geleceğini istersem ödemeyi o sms üzerindeki linkten yapabileceğimi belirttiler. Sonraki süreçte Arçelik 570475 EI model buzdolabı fiyatının 28.989 lira olduğunu 17390 liraya değişiminin yapılacağını bu teklifinde eski müşteri olmamdan kaynaklı olduğunu ilettiler. Servis raporunda sonuç için bülten gereği parçalar değişecek. Ürünün parça temini olmadığından farklı kart ve kompresör siparişi yapıldı ancak parçaların değişmesi halinde da kartta biriken nem ve su tekrar edeceğinden ücretli ürün değişimi talep edilmektedir yazıyor.

Durumu tüketici hakem heyetine taşımayı düşünüyorum. Okuduklarım neticesinde ürünün garantisi bitsede 10 yıl kullanım ömrü olması nedeniyle parça temini ve tamirini yapmaları gerekiyor. Ürünün yedek parçasını temin edemedikleri gibi (ürünün yedek parçasının olmadığını ve farklı yedek parça temin edebildiklerini raporda belirtiyor) ana kart bölümünde kullanıcı hatası olmayan bir su birikmesi mevcut. Sorunu çözemedikleri için yine anladığım kadarıyla ürün ayıplı ürün olmuş oluyor. Bu nedenle ücretsiz değişim yapmaları gerekirken ücret talep ediyorlar. Durumu bu şekilde anlattığımda garantiniz bittiği için ücret istiyoruz dediler. Sonra servis arayarak ücretli değişim kararı verilmiş ne zamana ödeme yapmayı planlıyorsunuz dediler. (Bir ay süresi var) Bende ödeme yapmayı planlamıyorum durumu hakem heyetine taşıyacağım dediğimde hemen aslında biz emanet dolabı ne zaman alabiliriz onun için aramıştık dediler. Denk mi geldi yıldırma politikası mı yapıyorlar bilemiyorum.

Tecrübeli arkadaşlarımdan durum hakkında yorum ve bilgilendirme rica ediyorum. Hatta elinde emsal karar olan varsa ve paylaşırsa sevinirim. Hakem heyetine durumu taşıdığımda sonuç ne olur? Haklılık payım var mı ve kanun maddelerini doğru anlamış mıyım? Garanti bittiğinde tamir edilemiyorsa bu benim hatam mıdır? Bilgilendirirseniz sevinirim. Hakem heyeti 5-6 ay sürebiliyor. Eğer haklılık payım varsa yedek dolap temin edip başvurmayı, süreci ve sonucu buradan paylaşarak diğer benzer sorun yaşayan kişilere de emsal olmak istiyorum. Teşekkür ederim.
 
Aslında siz konuyu GİZLİ AYIP ilkesi üzerinden yürütüp o buzdolabının ücretsiz değişimine de hak kazanabilirsiniz zira o buzdolabının tamir edilemez halde bir arızaya sahip olması aynı zamand aüründe bir gizli ayıp olduğunun da işaretidir. Bakınız o teknik bültenler neden yayınlanır biliyor musunuz?

''Biz bu dolabı üretirken bir halt edip şunu unutmuşuz veya bunu yanlış takmışız, olur da x malzeme bozulursa yanında y ve z yi de değiştirin''

Peki üretimde yenen bu haltın ceremesi neden tüketiciye yükleniyor?

Ayrıca o buzdolabının kompresörü arızalıyken anakartı değiştirilmek zorunda kalınıyorsa, bir buzdolabının EN BÜYÜK ve EN ÖNEMLİ ve hatta TEK ÖNEMLİ parçalsı olan kompresör ve anakartın aynı anda değiştirilmesi zorunluluğu da ürünün gizli ayıplı olduğunun bariz göstergesidir.

Yani bana göre Arçelik efendi burada çakallık yapmaya kalkmış. Kendi ayıbını tüketiciye yüklemeye kalkıyor.

Tüm bunların dışında sizin dikkatinizi çekmekistediğim bir durum var.

Tüm bu yaşananlardan hareketle, sizin ev dahil bütün binanın sigortasını attırdığına göre bu ürün, siz o dolabın kompresörünün gerçekten arızalı olduğuna emin misiniz? ;)

Bir buzdolabı düşünün ki anakartın tabanı su içerisinde ve çürümüş. Eeee, kompresörün kaçak yaptığı ne malum? ;)

Kompresör kaçak yapıyorsa niye sadece sizin evin kaçak akım rolesi değil de apartmanın sigortasını attırıyor?

Servisin ilk gelen elemanının işi bilmemesinin derdini çekiyorsunuz şu an bana göre.


Ürününüz size anlatıldığı koşullar çerçevesinde gizli ayıplı üründür ve bu kapsamda ele almanız sizin faydanıza olur.

Velev ki hadi diyelim tamam gizli ayıp olmasın, o zaman o buzdolabının değişim maliyeti sizin dolabınızın ONARIM MALİYETİNİ geçemez :ok
 
Aslında siz konuyu GİZLİ AYIP ilkesi üzerinden yürütüp o buzdolabının ücretsiz değişimine de hak kazanabilirsiniz zira o buzdolabının tamir edilemez halde bir arızaya sahip olması aynı zamand aüründe bir gizli ayıp olduğunun da işaretidir. Bakınız o teknik bültenler neden yayınlanır biliyor musunuz?

''Biz bu dolabı üretirken bir halt edip şunu unutmuşuz veya bunu yanlış takmışız, olur da x malzeme bozulursa yanında y ve z yi de değiştirin''

Peki üretimde yenen bu haltın ceremesi neden tüketiciye yükleniyor?

Ayrıca o buzdolabının kompresörü arızalıyken anakartı değiştirilmek zorunda kalınıyorsa, bir buzdolabının EN BÜYÜK ve EN ÖNEMLİ ve hatta TEK ÖNEMLİ parçalsı olan kompresör ve anakartın aynı anda değiştirilmesi zorunluluğu da ürünün gizli ayıplı olduğunun bariz göstergesidir.

Yani bana göre Arçelik efendi burada çakallık yapmaya kalkmış. Kendi ayıbını tüketiciye yüklemeye kalkıyor.

Tüm bunların dışında sizin dikkatinizi çekmekistediğim bir durum var.

Tüm bu yaşananlardan hareketle, sizin ev dahil bütün binanın sigortasını attırdığına göre bu ürün, siz o dolabın kompresörünün gerçekten arızalı olduğuna emin misiniz? ;)

Bir buzdolabı düşünün ki anakartın tabanı su içerisinde ve çürümüş. Eeee, kompresörün kaçak yaptığı ne malum? ;)

Kompresör kaçak yapıyorsa niye sadece sizin evin kaçak akım rolesi değil de apartmanın sigortasını attırıyor?

Servisin ilk gelen elemanının işi bilmemesinin derdini çekiyorsunuz şu an bana göre.


Ürününüz size anlatıldığı koşullar çerçevesinde gizli ayıplı üründür ve bu kapsamda ele almanız sizin faydanıza olur.

Velev ki hadi diyelim tamam gizli ayıp olmasın, o zaman o buzdolabının değişim maliyeti sizin dolabınızın ONARIM MALİYETİNİ geçemez :ok

Değerlendirmeniz için teşekkür ederim. Son kısımda belirttiğiniz değişim maliyeti onarım maliyetini geçemez kısmı için kanunda ya da yönetmelikte yer alan net bir ifade var mı? Arçelik'in tek savunması garanti bitmiş bitmeseydi ücretsiz değişim olurdu.
 
16/11/2023 tarihinde biri genel merkez müdürlüğü yetkilisi diğeri de değişim merkezi yetkilisi olmak üzere iki görüşme gerçekleştirdim. Genel merkezden arayan yetkili ürün tamir edilemediği için ücretli değişim yapabiliyoruz. Böyle bir karar alındığı için ve net bir şekilde size bilgi verildiği için farklı bir opsiyon alamıyoruz dedi. Ücretsiz değişim talebimi, hakem heyetine gideceğimi ve pek ihtimal vermese de ücretli değişimde bir indirim yapılabilir mi şeklinde notları aldığını ve değişim merkezine ileteceğini belirtti. Sonrasında değişim merkezi yetkilisi aradı. Fiyatı 17390 liradan 16520 liraya indirdiklerini belirtti. Bu teklifi sms olarak gönderdi. Bende kabul etmediğimi ilettim. Ücretsiz değişim yapılmayacaksa belki cihazın tamir ücreti doğrultusunda uzlaşma yoluna gidebileceğimi ancak konulan arıza tespitine ve çıkan fiyatada güvenmediğimi aktardım. Biz tekrar fiyatı ne kadar indirebiliriz bir bakalım geri arayacağız dediler. Beklemeyim.
 
Bugün fiyatta inanılmaz bir indirim daha geldi. 16520.5 olan ücret 16520 olarak güncellendi. Buçuk buçuk iniyoruz. Yeni gelişmelerde tekrar bilgi vereceğim.
 

Ekli dosyalar

  • IMG_20231118_144020.jpg
    IMG_20231118_144020.jpg
    66.4 KB · Görüntüleme: 11
20/11/2023 tarihinde emanet buzdolabını teslim ettim. Aynı tarihte saat 11.57'de tekrar değişim merkezi uzmanı tarafından arandım. 9 dakika 36 saniye görüşme gerçekleştirdik. Ücretli değişimde son yapılan 50 kuruş olan indirim sonrası kararım soruldu. Ücretli değişimi kabul etmediğimi, haklılığımı kanun ve yönetmelik doğrultusunda anlattım. Haklı olduğumu bizimle farklı mecralarda (Hakem Heyeti/mahkeme) karşılaşmayı tabi ki istemediklerini bu nedenle arıza tamir ücreti oranından daha fazla bir indirimin cihaz fiyatından düşüldüğü belirtildi. Bende Arçelik.com.tr'de 28.989 lira olan cihaz fiyatının Arçelik yetkili firmalar tarafından 25 bin, 23 bine satıldığını hatta farklı satıcılarda 20 bin lira olduğunu ilettim. Yani 28.989 liradan indirim yaptıklarını iddia ediyorlar ama neye göre kime göre bu fiyatı veriyorlar. Neticede buzdolabının örnek olarak dolar/altın kuru gibi tüm Türkiye'de uygulanan net bir fiyatı olmadığından indirim olup olmadığından bile emin değilim. Sonrasında servisin ürünü tamir edememesi nedeniyle kanunda belirtilen ayıplı hizmet olduğunu, ayrıca ürünün ana kartında su birikmesinin kullanıcı hatası olmadığını ve yaptığım araştırmalar sonucunda aynı modelde aynı sorunların farklı kullanıcılarda da yaşanması nedeniyle üründe kullanıldıkça ortaya çıkan gizli ayıp olduğunu anlattım. Tüm bunları not aldığını tekrar değerlendirip tarafıma bilgi verileceği söylendi. Artık aynı konuşmalardan sıkıldığım eğer istediğimi vereceklerse geri aramalarını söyledim. 4 gündür de sıkı bir araştırma sonrası tüketici hakem heyeti başvuru dilekçemi hazırladım. Yarın son şeklini verdikten sonra başvuruyu yapacağım. Dolapsız kaldığım için bugün Bosch marka sıfır bir ürün aldım. Artık hayırlısı diyelim.
 
Bugün fark ettim ki tarafıma SMS yoluyla ilettikleri servis fişi üzerinde değişiklik yapmışlar. İlkinde "Bülten gereği parçalar değişecek ürünün yedek parça temini olmadığından farklı kart ve kompresör siparişi yapıldı ancak parçaların değişmesi halinde de kartta biriken nem ve su tekrar edeceğinden ücretli ürün değişimi talep edilmektedir yazıyordu ve teslim teslim tarihi 10/11/2023'tü.

İkincide "Bülten gereği parçalar değişmesi gerekiyordu. Ancak poliüretan suya doğduğu için şu sızdırıyor. Parçaların değişmesi halinde de kartta biriken nem ve su tekrar edeceğinden ücretli ürün değişimi talep edilmektedir." yazıyor. İşlem teslim tarihi 17/11/2023 olarak değişmiş.

Açıkçası vermek zorunda oldukları bu evrakın üzerinde böyle oynamaları normal değil bilmiyorum sizler ne düşünüyorsunuz?
 

Ekli dosyalar

  • IMG_20231125_152409.jpg
    IMG_20231125_152409.jpg
    49.1 KB · Görüntüleme: 14
  • IMG_20231125_152447.jpg
    IMG_20231125_152447.jpg
    48 KB · Görüntüleme: 14
Tüketici hakem heyetine başvurdum. Sonuçları da paylaşırım.
 

Ekli dosyalar

  • 0.png
    0.png
    33.8 KB · Görüntüleme: 18
  • 1.png
    1.png
    58.5 KB · Görüntüleme: 17
  • 2.png
    2.png
    60.5 KB · Görüntüleme: 17
  • 3.png
    3.png
    56.2 KB · Görüntüleme: 19
Bugün fark ettim ki tarafıma SMS yoluyla ilettikleri servis fişi üzerinde değişiklik yapmışlar. İlkinde "Bülten gereği parçalar değişecek ürünün yedek parça temini olmadığından farklı kart ve kompresör siparişi yapıldı ancak parçaların değişmesi halinde de kartta biriken nem ve su tekrar edeceğinden ücretli ürün değişimi talep edilmektedir yazıyordu ve teslim teslim tarihi 10/11/2023'tü.

İkincide "Bülten gereği parçalar değişmesi gerekiyordu. Ancak poliüretan suya doğduğu için şu sızdırıyor. Parçaların değişmesi halinde de kartta biriken nem ve su tekrar edeceğinden ücretli ürün değişimi talep edilmektedir." yazıyor. İşlem teslim tarihi 17/11/2023 olarak değişmiş.

Açıkçası vermek zorunda oldukları bu evrakın üzerinde böyle oynamaları normal değil bilmiyorum sizler ne düşünüyorsunuz?
Mesajlarınızı tek tek okudum, süreçte kibat kibar cümlelerle kendi istediklerini dayatma yolund aoldukları gayet açık görülüyor.
Tabi burada ben dolabı size vermekle ilgili sorunu olduklarını düşünmüyorum, sorun bu kararın başka tüketiciler için emsal teşkil edilmesinde.

THH umuyorum ki kafasına göre karar almadan evvel bilirkişi ataması yapar.
 
Tüketici Hakem Heyeti süreci tamamlandı. Genel bir toparlama yaparsam 26/11/2023 tarihinde başvuruyu yaptım. 21/03/2024 tarihinde bilirkişi görüşü istendi. 24/04/2024 tarihinde karara bağlandı. E-devlet üzerinden karar formunu görüyorum ancak daha tebligat elime ulaşmadı.Arçelik firması savunmasında bozulan cihazın garantisinin bittiğini, yoğuşma kaynaklı nem tespit edildiğini, gövde bedeli karşılığı değişim kararı verildiği ve garantisi bitmiş ürünle ilgili ücretsiz değişim yükümlülüğü olmadığını belirtmiştir.Bilirkişi olarak gelen kişi ise cihazın çalışır durumda olmadığını, cihazın ana kart ve kompresöründe yanık olduğunu, ana kart ve kompresör değişimi ile cihazın onarımının mümkün olduğunu ve yaptığı piyasa araştırmasına göre malzeme ve işçilik fiyatının toplam 9697 lira olduğunu belirtmiştir.Tüketici Hakem Heyeti ise talebimin kısmen kabülüne karar vererek Arçelik tarafından 9697 lira yedek parça ücretinin tarafıma ödenmesine, yine Arçelik tarafından 1598 lira bilirkişi ücreti ile 70 lira tebligat ücretinin ödenmesine karar vermiştir.

Garantisi bitmiş bir ürün bozulursa bakanlığın belirlediği kullanım ömrü içerisinde ücretli tamir hakkınız bulunuyor. Ürünün tamir edilmediği durumlarda ürün garanti kapsamındaysa ücretsiz değişim yapabiliyorsunuz. Garanti kapsamında değilse ücretsiz değişim hakkınızı talep edemiyorsunuz. Bu kısım çok önemli ürün ayıplı ürün ise eğer garanti bitmiş olsa bile ücretsiz değişim hakkınız bulunuyor. Bildiğiniz üzere servisler buzdolabı için garanti bitse bile 10 yıl süre ile yedek parça ve tamir hizmeti sunmak zorundadır. Bunu sunmadığı zaman ayıplı servis hizmeti kapsamına girmektedir. Bana ilk verdikleri servis fişinde ürünün yedek parçasının olmadığı ve tamirinin mümkün olmadığı belirtilmiştir. Yani 10 yıllık süre içerisinde bir servisin ücretli de olsa sağlamak zorunda olduğu hizmeti sağlayamamıştır. Farklı ürünlerde mahkeme kararları ile sabit olan görüş ise şudur; hiçbir kimse garanti süresi bittikten sonra çöp olacak bir ürünü almaz. Firmalar garanti süresinde ücretsiz garanti süresi dışında kullanım ömrü içerisinde ücretli olmak üzere tamir ve yedek parça hizmeti sunacaklarını taahhüt ettiği için bu güvenle alışveriş yapıyoruz. Yine bu tip ürünler dayanıklı ev aleti olarak satılmaktadır. Ayrıca anakart gibi parçalar bu ürünlerin en temel parçasıdır. Bu yorumu yapan mahkeme kararı ile tüketici lehine verilmiş karar var. Tüketici Hakem Heyetlerinin karar vermesine yardımcı olması bakımından bakanlık tarafından hazırlanan kitapçıkta da benzer görüşler mevcuttur.

Ben sorun yaşadığım bu modeli çok araştırdım ve bu modelde benimle aynı sorunu yaşayan bir sürü kullanıcının olduğunu farkettim. Onlara da ürünün tamiri mümkün değildir denerek ücretli değişim seçeneği öne sürülmüştür. Hepsinde de garanti bittikten sonra cihazda su birikmesi yaşanarak anakart yanmış. Kullanıcı hatası olmayan bu durum aynı seride birçok kişide yaşanıyorsa bu cihazın üretiminde bir ayıp vardır. Ki daha ulaşamadığımız ne kadar kullanıcı vardır. Ben şikayetimi buna dayandırarak mahkeme kararları, tüketici hakem heyeti görüşleri gibi kanıtlarla durumu izah ettim. Yani özetle fabrika üretiminden kaynaklı bir ayıp var ve belirli bir süre sonra aynı modelde farklı kişiler kullanmasına rağmen bu sorun ortaya çıkıyor.

Gözlemlediğim kadarı ile Tüketici Hakem Heyetleri ezbere kararlar veriyor. Sizin yazdıklarınıza, bıraktığınız kanıtlara, mahkeme kararlarına vb. şeylere bakmıyorlar. Bozulan cihaz var mı? Var. Firma tamir etmiyor mu? Etmiyor. Bilirkişi gelip cihazın çalışmadığını tespit etti mi? Etti. Verelim yedek parça ücretini tamamdır. Mantık bu. Böyle olduğu için firmalar rahatlıkla istediklerini yapıyor. Bakın bana verdikleri servis fişinde sonradan değişiklik yapıyorlar. Hesabını soran yok. Tamir edilemez denen cihaz tamir edilebilir çıkıyor. Hesabını soran yok. Yedek parça ve tamir hizmeti sunmak zorundalar. Sunmuyorlar ve hesap soran yok.

Neticede ben buzdolabı sistemlerinden ya da tamirinden anlayan birisi değilim. O yüzden şimdi yazacaklarım cahilce bir yorum olabilir. Bilen birisi de aydınlatırsa iyi olur. Firma yedek parça temin edemiyor. Tamiri mümkün değil diyor. Bilirkişi tamiri mümkündür diyor. Yedek parçası yoksa nasıl tamir olacak? Yedek parça yoksa bilirkişi nasıl piyasa araştırması yapıyor. Diyelim ki farklı parçalar takılarak tamiri oluyor. Bizim ana sıkıntımız ürünün bozulan parçası değildir. Cihazda su birikiyor ve bu parçaları yakıyor. Yenisi takılsa bile sorun tekrar edecek. Yani su birikmesi için bir çözüm yapılmadı. Biz yeni ana kart ve kompresör takınca bir süre sonra tekrar su birikecek ve yine yanacak. Zaten Arçelik firması ürünün yedek parçası bulunamıyor. Farklı bir cihazın parçası getirildi ancak bunlar takıldığında yine su birikeceği için aynı sorun tekrar baş gösterecektir demişti. Şimdi bu bilirkişi olan arkadaş nasıl bilirkişi?

Diğer sorumda madem ürünün yedek parçası var, tamiri mümkün madem bilirkişi piyasaya da bakmış. O halde 10 yıllık kullanım süresi içerisinde bana vermeleri gerek tamir hizmetinin yeniden görülmesi kararını vermeleri gerekmez mi? Ayıplı bir servis hizmeti durumu var ve hizmetin yeniden görülmesi kararı verilmesi gerekirdi. Nereden tutsan elinde kalıyor ya da ben okuduğum kanun ve yönetmelikleri çok çok çok farklı anlıyorum. Halbuki çok net ifade edilmiş.

Buzdolabı bozuldu. Firma ücretli ya da ücretsiz hiç farketmez üzerine düşen hiçbir şeyi yapmıyor. Mağdur olan biz oluyoruz. Sonra al sana yedek parça ücreti deniyor. Ee benim dolap hala çalışmıyor. Hani özel bir tamircide olsa kardeşim biz senin dolabını yapmak zorundamıyız haydi al sana para git başka yerde yaptır denebilir. Yasal olarak tamir etmeleri gereken şeyi etmiyorlar. Parasını versinler kararı çıkıyor.
 
Son düzenleme:
Tüketici Hakem Heyeti süreci tamamlandı. Genel bir toparlama yaparsam 26/11/2023 tarihinde başvuruyu yaptım. 21/03/2024 tarihinde bilirkişi görüşü istendi. 24/04/2024 tarihinde karara bağlandı. E-devlet üzerinden karar formunu görüyorum ancak daha tebligat elime ulaşmadı.Arçelik firması savunmasında bozulan cihazın garantisinin bittiğini, yoğuşma kaynaklı nem tespit edildiğini, gövde bedeli karşılığı değişim kararı verildiği ve garantisi bitmiş ürünle ilgili ücretsiz değişim yükümlülüğü olmadığını belirtmiştir.Bilirkişi olarak gelen kişi ise cihazın çalışır durumda olmadığını, cihazın ana kart ve kompresöründe yanık olduğunu, ana kart ve kompresör değişimi ile cihazın onarımının mümkün olduğunu ve yaptığı piyasa araştırmasına göre malzeme ve işçilik fiyatının toplam 9697 lira olduğunu belirtmiştir.Tüketici Hakem Heyeti ise talebimin kısmen kabülüne karar vererek Arçelik tarafından 9697 lira yedek parça ücretinin tarafıma ödenmesine, yine Arçelik tarafından 1598 lira bilirkişi ücreti ile 70 lira tebligat ücretinin ödenmesine karar vermiştir.

Garantisi bitmiş bir ürün bozulursa bakanlığın belirlediği kullanım ömrü içerisinde ücretli tamir hakkınız bulunuyor. Ürünün tamir edilmediği durumlarda ürün garanti kapsamındaysa ücretsiz değişim yapabiliyorsunuz. Garanti kapsamında değilse ücretsiz değişim hakkınızı talep edemiyorsunuz. Bu kısım çok önemli ürün ayıplı ürün ise eğer garanti bitmiş olsa bile ücretsiz değişim hakkınız bulunuyor. Bildiğiniz üzere servisler buzdolabı için garanti bitse bile 10 yıl süre ile yedek parça ve tamir hizmeti sunmak zorundadır. Bunu sunmadığı zaman ayıplı servis hizmeti kapsamına girmektedir. Bana ilk verdikleri servis fişinde ürünün yedek parçasının olmadığı ve tamirinin mümkün olmadığı belirtilmiştir. Yani 10 yıllık süre içerisinde bir servisin ücretli de olsa sağlamak zorunda olduğu hizmeti sağlayamamıştır. Farklı ürünlerde mahkeme kararları ile sabit olan görüş ise şudur; hiçbir kimse garanti süresi bittikten sonra çöp olacak bir ürünü almaz. Firmalar garanti süresinde ücretsiz garanti süresi dışında kullanım ömrü içerisinde ücretli olmak üzere tamir ve yedek parça hizmeti sunacaklarını taahhüt ettiği için bu güvenle alışveriş yapıyoruz. Yine bu tip ürünler dayanıklı ev aleti olarak satılmaktadır. Ayrıca anakart gibi parçalar bu ürünlerin en temel parçasıdır. Bu yorumu yapan mahkeme kararı ile tüketici lehine verilmiş karar var. Tüketici Hakem Heyetlerinin karar vermesine yardımcı olması bakımından bakanlık tarafından hazırlanan kitapçıkta da benzer görüşler mevcuttur.

Ben sorun yaşadığım bu modeli çok araştırdım ve bu modelde benimle aynı sorunu yaşayan bir sürü kullanıcının olduğunu farkettim. Onlara da ürünün tamiri mümkün değildir denerek ücretli değişim seçeneği öne sürülmüştür. Hepsinde de garanti bittikten sonra cihazda su birikmesi yaşanarak anakart yanmış. Kullanıcı hatası olmayan bu durum aynı seride birçok kişide yaşanıyorsa bu cihazın üretiminde bir ayıp vardır. Ki daha ulaşamadığımız ne kadar kullanıcı vardır. Ben şikayetimi buna dayandırarak mahkeme kararları, tüketici hakem heyeti görüşleri gibi kanıtlarla durumu izah ettim. Yani özetle fabrika üretiminden kaynaklı bir ayıp var ve belirli bir süre sonra aynı modelde farklı kişiler kullanmasına rağmen bu sorun ortaya çıkıyor.

Gözlemlediğim kadarı ile Tüketici Hakem Heyetleri ezbere kararlar veriyor. Sizin yazdıklarınıza, bıraktığınız kanıtlara, mahkeme kararlarına vb. şeylere bakmıyorlar. Bozulan cihaz var mı? Var. Firma tamir etmiyor mu? Etmiyor. Bilirkişi gelip cihazın çalışmadığını tespit etti mi? Etti. Verelim yedek parça ücretini tamamdır. Mantık bu. Böyle olduğu için firmalar rahatlıkla istediklerini yapıyor. Bakın bana verdikleri servis fişinde sonradan değişiklik yapıyorlar. Hesabını soran yok. Tamir edilemez denen cihaz tamir edilebilir çıkıyor. Hesabını soran yok. Yedek parça ve tamir hizmeti sunmak zorundalar. Sunmuyorlar ve hesap soran yok.

Neticede ben buzdolabı sistemlerinden ya da tamirinden anlayan birisi değilim. O yüzden şimdi yazacaklarım cahilce bir yorum olabilir. Bilen birisi de aydınlatırsa iyi olur. Firma yedek parça temin edemiyor. Tamiri mümkün değil diyor. Bilirkişi tamiri mümkündür diyor. Yedek parçası yoksa nasıl tamir olacak? Yedek parça yoksa bilirkişi nasıl piyasa araştırması yapıyor. Diyelim ki farklı parçalar takılarak tamiri oluyor. Bizim ana sıkıntımız ürünün bozulan parçası değildir. Cihazda su birikiyor ve bu parçaları yakıyor. Yenisi takılsa bile sorun tekrar edecek. Yani su birikmesi için bir çözüm yapılmadı. Biz yeni ana kart ve kompresör takınca bir süre sonra tekrar su birikecek ve yine yanacak. Zaten Arçelik firması ürünün yedek parçası bulunamıyor. Farklı bir cihazın parçası getirildi ancak bunlar takıldığında yine su birikeceği için aynı sorun tekrar baş gösterecektir demişti. Şimdi bu bilirkişi olan arkadaş nasıl bilirkişi?

Diğer sorumda madem ürünün yedek parçası var, tamiri mümkün madem bilirkişi piyasaya da bakmış. O halde 10 yıllık kullanım süresi içerisinde bana vermeleri gerek tamir hizmetinin yeniden görülmesi kararını vermeleri gerekmez mi? Ayıplı bir servis hizmeti durumu var ve hizmetin yeniden görülmesi kararı verilmesi gerekirdi. Nereden tutsan elinde kalıyor ya da ben okuduğum kanun ve yönetmelikleri çok çok çok farklı anlıyorum. Halbuki çok net ifade edilmiş.

Buzdolabı bozuldu. Firma ücretli ya da ücretsiz hiç farketmez üzerine düşen hiçbir şeyi yapmıyor. Mağdur olan biz oluyoruz. Sonra al sana yedek parça ücreti deniyor. Ee benim dolap hala çalışmıyor. Hani özel bir tamircide olsa kardeşim biz senin dolabını yapmak zorundamıyız haydi al sana para git başka yerde yaptır denebilir. Yasal olarak tamir etmeleri gereken şeyi etmiyorlar. Parasını versinler kararı çıkıyor.
Aslında birçok Kanun maddesi sizin söylediğiniz gibi çok net belirtilmemiş o nedenle yorum farkı ve yorum hakkı ortaya çıkıyor.
Hukukta kolay kolay KESİN ve KESKİN KÖŞELİ betimlemeler bulunmuyor. Bizim KESİn diye düşündüğümüz bazı maddelerin farklı bir Kanun ile bir tezatı bulunuyor olması da durumları iyice karıştırıyor.

Aynı konuyu bazen TKHK bazen TBK bazen TTK üzerinden yorumlayıp sonuca varabiliyorlar.
 
Aslında birçok Kanun maddesi sizin söylediğiniz gibi çok net belirtilmemiş o nedenle yorum farkı ve yorum hakkı ortaya çıkıyor.
Hukukta kolay kolay KESİN ve KESKİN KÖŞELİ betimlemeler bulunmuyor. Bizim KESİn diye düşündüğümüz bazı maddelerin farklı bir Kanun ile bir tezatı bulunuyor olması da durumları iyice karıştırıyor.

Aynı konuyu bazen TKHK bazen TBK bazen TTK üzerinden yorumlayıp sonuca varabiliyorlar.
Abi bu memleketin afedersiniz ama yani enayisi biz miyiz ya ? yani bir almanya da yaşayan amerika da yaşayan işte kanada da yaşayan vatandaşın niye böyle sıkıntıları dertleri çok nadir oluyor ? yani bu topraklarda doğmamızın bedeli bu mudur ? yasa koyucular bunları teftiş edenler neden böyle şeyleri düşünmüyorlar ? niye vatandaşın yararını birşey yapılamıyor ? neden niçin ? sade vatandaşız ya, devletten beklentimiz bizim çıkarımızı koruması yönünde olacak bu en doğal hakkımız, çünkü vergi ödüyoruz hepimiz.

İsim vermeyeceğim bir firma ben thh'e veriyorum kazanıyorum firmaya ben bilgisini veriyorum bana '' HUKUK BİRİMİMİZE İLETTİK SİZİNLE İLETİŞİME GEÇECEKLER '' diyorlar 20 gün geçiyor arayan soran eden yok. Ben geri arıyorum araştırıyorum uğraşıyorum gelen cevap '' BİZ THH KARARINI UYGULAMAYACAĞIZ, BU KARARI BİZ TANIMIYORUZ '' şeklinde oluyor. Heriflerin aymazlığına bakar mısın abi ? karara uymuyorlarmış, hayırdır kardeşim sen Türkiye Cumhuriyeti Devletini hiçe mi sayıyorsun ? ben icrasıyla uğraştım abi herşeyi ile yemin ediyorum o 15 lira için değil sırf bu aymazlık için uğraştım ve köpek gibi de kararı uygulattırdık. Avukatta en üst dilimden masrafları bunlardan tahsil ettiydi helali hoş olsun.
 
Abi bu memleketin afedersiniz ama yani enayisi biz miyiz ya ? yani bir almanya da yaşayan amerika da yaşayan işte kanada da yaşayan vatandaşın niye böyle sıkıntıları dertleri çok nadir oluyor ? yani bu topraklarda doğmamızın bedeli bu mudur ? yasa koyucular bunları teftiş edenler neden böyle şeyleri düşünmüyorlar ? niye vatandaşın yararını birşey yapılamıyor ? neden niçin ? sade vatandaşız ya, devletten beklentimiz bizim çıkarımızı koruması yönünde olacak bu en doğal hakkımız, çünkü vergi ödüyoruz hepimiz.

İsim vermeyeceğim bir firma ben thh'e veriyorum kazanıyorum firmaya ben bilgisini veriyorum bana '' HUKUK BİRİMİMİZE İLETTİK SİZİNLE İLETİŞİME GEÇECEKLER '' diyorlar 20 gün geçiyor arayan soran eden yok. Ben geri arıyorum araştırıyorum uğraşıyorum gelen cevap '' BİZ THH KARARINI UYGULAMAYACAĞIZ, BU KARARI BİZ TANIMIYORUZ '' şeklinde oluyor. Heriflerin aymazlığına bakar mısın abi ? karara uymuyorlarmış, hayırdır kardeşim sen Türkiye Cumhuriyeti Devletini hiçe mi sayıyorsun ? ben icrasıyla uğraştım abi herşeyi ile yemin ediyorum o 15 lira için değil sırf bu aymazlık için uğraştım ve köpek gibi de kararı uygulattırdık. Avukatta en üst dilimden masrafları bunlardan tahsil ettiydi helali hoş olsun.
İşte Orçun'um sorun burada ne biliyor musun?
Yıllardır bas bas bağırıp kendimi paralıyor ve Ticaret Bakanlığına bin kere resmi yazı yolluyorum, diyorum ki ''Yaptırım olmadan buı işler düzelmez''

KANUN TANIMAYAN kim varsa bir tarafından şırınga ile kan alınabilecek şekilde sen Kanunları revize etmezsen daha çok yaşanır bunlar.
 
İşte Orçun'um sorun burada ne biliyor musun?
Yıllardır bas bas bağırıp kendimi paralıyor ve Ticaret Bakanlığına bin kere resmi yazı yolluyorum, diyorum ki ''Yaptırım olmadan buı işler düzelmez''

KANUN TANIMAYAN kim varsa bir tarafından şırınga ile kan alınabilecek şekilde sen Kanunları revize etmezsen daha çok yaşanır bunlar.
Keşke elimizden sade vatandaş olarak fazlası gelse ama gelmiyor. Forumlarda işte sitelerde yazıyoruz kullanıcılar bir şekilde beğeniyor insanlar ses getiriyor ama sadece o kadar. Ne yapabiliriz yani ? elimizden sade vatandaş olan gelen max şey bunlar.

Abi bu firma öyle aymaz ki şikayetvar dahil kendi youtube kanalları dahil tüketiciye tepeden bakıyor. İşlemci incelemişler altına yazıyoruz diyoruz ki işlemciyi oyunda test edecekseniz şayet yük binmesi için güzelce online tabanlı oyunlarda denemeniz lazım. Açmışlar sade basit oyun diyorlar ki bu işlemci ile en üst seviyesinde oyunda bu akdar fark yok üstü modele gerek yok diye övüyor. Niye övüyor ? stoğunda o cpu var diye övüyor. Yazıyorsunuz ya böyle test olmaz diye gelen cevap komedi. Bizden daha mı iyi biliyorsunuz ? diye cevap geliyor. Şikayetvar üstünden cevapları var millete ergen çocuk bilmemne diyorlar. THH'e vereceğim diyen adama git diyor insan hakları mahkemesine ver istersen. Adam mal alıyor 14 gün içinde sorunlu diye iade ediyor adama iade alamayız almıyoruz deyip geri yolluyorlar birde üstüne 90 lira kargo bedelini sokuyorlar. Adam almıyor geri gidiyor bunlara telefondan taciz ediyorlar adamı almazsanız birdaha yollamayız vs gibi şeyler thh'e verip kazanıyor eleman karara şöyle uyuyorlar bu 90 lira kargo bedelini kafalarına göre kesip fatura tutarından öyle iade ediyorlar. E kargoyu bize ödettin onu kestik diyorlar. Tekrar thh'e verip adam gene kazanıyor o 90 lirayı o zaman iade ediyorlar. Ya böyle bir firmayı ben olsam ticaret bakanlığı olarak yönetici orada çalışan avukatı işte neyse artık hepsinin bütün ticari sicilini yok ederdim, dava üstüne dava açıp bütün varolan mal varlıklarını dondururdum ağır milyon dolarlık cezalar verirdim vs. ha bizim gevur dediğimiz almanyası amerikası bilmemnesi böyle yapıyor çünkü, adamlarda zere af yok tüketiciyi mağdur edenin içinden geçiyorlar.
 
Karara itiraz edebilirsiniz, yine olumsuz olursa bulunduğunuz yerde varsa tüketici mahkemesi, yoksa asliye hukuk mahkemesine gidebilirsiniz.

Olabilir, bırakın kurumları ve bilirkişileri, mahkemelerin kararını dahi üst mahkemeye gidip bozma hakkınız bunun için var zaten. Hakimlerin kararları bile yorum farklarından dolayı isabetli olamayabiliyor ve bu sebeple vatandaşların mağdur olmaması adına üst mahkemelere gitme hakkınız bunun için var. Ayrıca bilirkişi dediğimiz kişilerin muhtemelen hukuk bilgisi fazla değildir, teknik kişilerdir.
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
İcra takibi başlattığımı belirtmiştim ancak sonrasında Arçelik hakem heyeti kararına itiraz için Tüketici Mahkemesine dava açtı. Hakem heyeti kararının iptali ve icra takibinin tedbiren durdurulması talebiyle açılan dava bugün sonuçlandı. Mahkeme tarafımı haklı bularak Arçelik'in açtığı davayı reddetti ve tüketici hakem heyetinin kararını onadı. Böylece firmaların garantisi bitmiş ürünlerde (kullanım ömrü devam eden) ürün tamir edilemiyor ücretli değişim yapalım teklifinin kanunen bir karşılığı olmadığı mahkeme kararı ile netleşmiş oldu. Arçelik 9.697 lira (tüketici hakem heyeti kararı), 1.128 lira (dava masrafları), 939 lira (icra masrafları) olmak üzere toplam 11,764 lira ödemek zorunda kalıyor. Bildiğiniz gibi benden 16.520 benden yeni ürün için talep ediyor bende haklı olduğumu savunarak ücretsiz ya da en azından ürünün tamir ücreti olan 7500 lira karşılığı değişim istiyordum. Tabi ben icra takibini ve mahkeme sürecini avukatla beraber yürütmedim. Eğer öyle yürütseydim avukat ücretleri ile daha yüksek bir meblağ ödemek zorunda kalacaklardı. Benim ana amacım hakkımı aramakla beraber garantisi bitmiş ancak kullanım ömrü devam eden ürünlerde ürün tamir edilemiyorsa ne olur sorusuna hukuksal bir emsal olabilmekti. Kanunda ve Ticaret Bakanlığının tüketici hakem heyetleri için hazırladığı kitapçıkta bu konu ile ilgili hiçbir bilgi yer almıyor. Kanunda bu konu ucu açık bırakılmıştı. Garantisi devam eden ürün tamir edilemiyorsa sorusunun cevabı varken garantisi bitmiş ancak kullanım ömrü devam eden üründe ne olur sorusu böylece cevap bulmuş oldu.

Son olarak maalesef ülkemizde adaletin doğru işlememesi nedeniyle hakkımızı aramak için geri adım atıyoruz. Bazen de çevremiz olumsuz yorumları ile bizi hakkımızı aramaktan vazgeçiriyor. Çoğu zamanda başıma bu geldi ve dava açtım denip sonuçlarının ne olduğu ile ilgili sonrasında bir bilgiye ulaşamıyoruz. Benim sürecim yaklaşık bir yıl sürdü ve bu şekilde mağdur edilen herkes için tüm süreci ve sonuçlarını buradan paylaştım. Sevgiyle kalın.
 
Gold Üyelik ile hem reklamsız bir deneyim yaşa hem de İnceleriz'e destek ol! 📣
Hesabınızı Gold Üyeliğe Yükseltmek İçin Tıklayın

Trend içerikler

Tema özelleştirme sistemi

Bu menüden forum temasının bazı alanlarını kendinize özel olarak düzenleye bilirsiniz.

Zevkine göre renk kombinasyonunu belirle

Tam ekran yada dar ekran

Temanızın gövde büyüklüğünü sevkiniz, ihtiyacınıza göre dar yada geniş olarak kulana bilirsiniz.

Izgara yada normal mod

Temanızda forum listeleme yapısını ızgara yapısında yada normal yapıda listemek için kullanabilirsiniz.

Forum arkaplan resimleri

Forum arkaplanlarına eklenmiş olan resimlerinin kontrolü senin elinde, resimleri aç/kapat

Sidebar blogunu kapat/aç

Forumun kalabalığında kurtulmak için sidebar (kenar çubuğunu) açıp/kapatarak gereksiz kalabalıklardan kurtula bilirsiniz.

Yapışkan sidebar kapat/aç

Yapışkan sidebar ile sidebar alanını daha hızlı ve verimli kullanabilirsiniz.

Radius aç/kapat

Blok köşelerinde bulunan kıvrımları kapat/aç bu şekilde tarzını yansıt.

Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Geri