Yaklaşık 3 yıl aradan sonra Türkiye Büyük Millet Meclisine bir başvuru daha yaptım. Başvurumda belirttiğim hsusuları aşağıya yazıyorum, yıllar sonra ''Hiç bir şey değişmemiş'' demek için ekleyelim de şurada dursun.

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ DİLEKÇE KOMİSYONU BAŞKANLIĞI’NA
KONU: Yetkili Servislerin Denetimi ve Yasal Sorumluluklarının Düzenlenmesi Hakkında
Sayın Başkanlık,
Ülkemizde yetkili servis hizmetlerine ilişkin yasal mevzuatta ciddi eksiklikler bulunmakta olup, yetkili servislerin faaliyetlerini denetleyen ve fiyatlandırma politikalarını düzenleyen herhangi bir devlet birimi mevcut değildir. Satış Sonrası Hizmetler Yönetmeliği 12 ve 13’üncü madde hükümleri servisler tarafından uygulanmamakta ve uygulamadıklarında bir cezai işleme tabi tutulmamaktalar.
Yetkili servisler bağımsız ve tarafsız kuruluşlar olmayıp, markaların veya ithalatçı firmaların sözleşmeli iş ortakları konumunda faaliyet göstermektedirler. Bu durum, tüketici mağduriyetlerine yol açmakta ve servis hizmetlerinde yüksek maliyetler ile karşılaşılmasına neden olmaktadır.
Özellikle klima, cep telefonu ve kombi sektöründe yetkili servislerin tüketiciyi yanıltıcı ve aldatıcı uygulamalarda bulunduğu, hizmet bedellerinin piyasa koşullarına göre haksız bir şekilde yüksek tutulduğu ve garanti süreçlerinin keyfi şekilde ihlal edildiği yönünde çok sayıda şikâyet bulunmaktadır. Kendilerine verilen yetkiyi suistimal eden servisler ise bağlı oldukları ana firmalar tarafından görmezden gelinmektedir. Bu bağlamda, aşağıda belirtilen hususlarda gerekli yasal düzenlemelerin yapılması elzem hale gelmiştir:

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ DİLEKÇE KOMİSYONU BAŞKANLIĞI’NA
KONU: Yetkili Servislerin Denetimi ve Yasal Sorumluluklarının Düzenlenmesi Hakkında
Sayın Başkanlık,
Ülkemizde yetkili servis hizmetlerine ilişkin yasal mevzuatta ciddi eksiklikler bulunmakta olup, yetkili servislerin faaliyetlerini denetleyen ve fiyatlandırma politikalarını düzenleyen herhangi bir devlet birimi mevcut değildir. Satış Sonrası Hizmetler Yönetmeliği 12 ve 13’üncü madde hükümleri servisler tarafından uygulanmamakta ve uygulamadıklarında bir cezai işleme tabi tutulmamaktalar.
Yetkili servisler bağımsız ve tarafsız kuruluşlar olmayıp, markaların veya ithalatçı firmaların sözleşmeli iş ortakları konumunda faaliyet göstermektedirler. Bu durum, tüketici mağduriyetlerine yol açmakta ve servis hizmetlerinde yüksek maliyetler ile karşılaşılmasına neden olmaktadır.
Özellikle klima, cep telefonu ve kombi sektöründe yetkili servislerin tüketiciyi yanıltıcı ve aldatıcı uygulamalarda bulunduğu, hizmet bedellerinin piyasa koşullarına göre haksız bir şekilde yüksek tutulduğu ve garanti süreçlerinin keyfi şekilde ihlal edildiği yönünde çok sayıda şikâyet bulunmaktadır. Kendilerine verilen yetkiyi suistimal eden servisler ise bağlı oldukları ana firmalar tarafından görmezden gelinmektedir. Bu bağlamda, aşağıda belirtilen hususlarda gerekli yasal düzenlemelerin yapılması elzem hale gelmiştir:
- Yetkili Servislerin Müteselsil Sorumluluğu
- Mevcut mevzuatta yer alan "Yetkili servislerin müteselsil sorumluluğu yoktur" hükmü kaldırılmalıdır. Bu hüküm sadece ÜRÜN ayıplı olduğu zaman geçerli olmalıdır, aksi halde ürün ile ilgili suistimal girişiminde bulunan servisin ceremesini satıcı ve ithalatçı çekmektedir ancak suistimal girişiminde bulunan ve ürün değişimine alenen neden olan servise hiçbir yaptırım uygulanamamaktadır.
- Tüketicinin zarar göreceği şekilde hareket eden servislerin sorumluluğu yalnızca ithalatçı, satıcı ve sağlayıcılara yüklenmemeli, doğrudan servis işletmeleri de bu sorumluluğu taşımalıdır.
- Denetim Mekanizması Kurulması
- Ülke genelinde yetkili ve yetkisiz servislerin denetimini sağlayacak bir devlet kurumu veya bağımsız bir denetim birimi oluşturulmalıdır.
- Servis hizmetlerinin kalitesini ve tüketici haklarını koruyacak yasal düzenlemeler yapılmalıdır.
- Servis Faaliyetlerinin Kamera ile Kayıt Altına Alınması
- Cep telefonu servislerinde yaygın olan "Yetkisiz müdahale" gerekçesiyle garanti dışı bırakma uygulamasına son verilmesi için yüksek çözünürlüklü tezgâh kameraları ile kayıt tutulması zorunlu hale getirilmelidir.
- Bu kayıtlar, tüketici ile yaşanacak olası ihtilaflarda delil niteliği taşımalıdır.
- Mesleki Yeterlilik Şartı Getirilmesi
- Klima, kombi ve cep telefonu gibi teknik uzmanlık gerektiren sektörlerde faaliyet gösterecek servislerin, ilgili mesleki yeterlilik belgelerine sahip olmaları zorunlu kılınmalıdır. Özellikle ‘’tehlikeli sınıf’’ iş kollarında faaliyet gösteren meslek gruplarında vergi daireleri, MYK belgesi ibraz edilmeyen mükelleflerin işyeri açılışlarını onaylamamalıdır.
- Örneğin, 19UY0401-5 Sayılı "Florlu Sera Gazlı Cihazlar Teknik Personeli Ulusal Yeterlilik Belgesi" bulunmayan kişilerin klima sektöründe faaliyet göstermesi engellenmelidir.
- Yetkisiz işletmelerin, eksik belgeleri tamamlanana kadar faaliyetleri askıya alınmalıdır.
- Yetkili ve Yetkisiz Servislerin Kayıt Altına Alınması
- Daha önce Cimer’den talep etmiş olduğum bilgiye istinaden anlaşılmaktadır ki, Devletin kayıtlarında bu Ülkede kaç adet yetkili ve kaç adet yetkisiz servis işletmesi bulunduğuna dair veri bulunmamaktadır. Ülkedeki yetkili ve yetkisiz teknik servis sayıları kayıt altına alınmalı ve kamuoyuyla şeffaf bir şekilde paylaşılmalıdır.
- Kayıtsız bireylerin kaçak faaliyet göstermesinin önüne geçilmesi için düzenli denetimler artırılmalıdır. Sadece vergi dairesi açılışı yapıp EVİNDEN faaliyet gösteren ve kamuoyunda ÇANTACI olarak bilinen kişilerin, Kira, stopaj, Elektrik, Su, İnternet, tabela vergisi gibi birçok yükün altında olmadan yani bu ek giderleri ödemeden, Tüm bunları ödeyen ESNAF ile aynı kazancı elde edip, fatura kesmeden iş yapmasının ve vergi kayıplarının önüne geçilebilmeli, bu yönde faaliyet gösteren bireylere cezai işlem uygulanabilmelidir.