Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

  • İnceleyenler Kulübü'nde her konuda deneyimlerinizi paylaşabilirsiniz. Bu sayede "Bilinçli Tüketici Toplumu" oluşturma hedefimize katkı sağlayabilirsiniz. :)
  • inceleriz.com üzerinden inceleme ve haberlere ulaşabilirsiniz.

Elektrikli Araçlarda Arıza Durumunda Çekici Özellikleri

Bazı noktalarda tüketicileri serislere mahkum etmek işlerine geliyor da olabilir mi bilemedim , Ülkemizdeki ticari ahlak çerçevesinde hep olumsuz düşünyoruz ancak bu arabaları üretenlerde de durum aynımıdır bilemiyorum :alala
Doğru söylüyorsunuz Adem Bey, 20 yılda bir çok şey geriye gitmiş olabilir bir de. :)
 
Elektrikli Otomobil Yanarsa, Kaza Yaparsa Ne Yapmak Gerekir

Bi kaza yaşanmış alanda kara taşıtlarından
= LPG CNG gazla çalışan motorlarda etrafta koku var mı diye algılamaya çalışırız
= dizel, benzinli içten yanmalı motorda etrafa sıvı yayılmış mı diye bakarız
= Buhar ( dıştan yanmalı) motorlularda etrafa kor dağılmış mı diye gözlemleriz.

Elektrikli arabada doğru akımlı yüksek gerilimli elektriği nasıl algılayıp, kaza mekanına yaklaşacağız.

telefonlarda kullanılan kablosuz şarj modülü herhalde yazılımsal eklenti yapılıp, arabaya tuttuğumuzda gövdede elektrik varmıyı algılanabilir mi?

İnsan için tehlikeli gerilim yani voltaj oluştuysa bunu algılamak kolay olacaktır. düşüncesindeyim.

Sonra düşününce metal bariyer değen, toprağın üzerine oturmuş taşıt, su kanalına düşen elektrikli otomobil, gerilim toprağa atması gerekmez mi?

Asfattın üstündeki kazada gövde elektriğini toprağa iletmez, herhalde. Kamyonlardaki statik elektriği atan zincirlerde asfaltta değiyor ve atıyor.

Elektrik çarpmasında en tehlikeli durum otomobilin 4 teker üzerinde durmasıdır.

Bu durumda hava yastıkların açılması ile gövdeden zincir düşmesi, otomobilin üzerinde olacak elektriği toprağa aktarabilir mi?

************
İtfaiye hidrolik kesme ile çalışırken kaçak elektrik itfaiye kamyonuna da iletebilecek. Yeni nesil itfaiye araçlarında bunun önlemide olması gerekir.

Bu içeriği görüntülemek için üçüncü taraf çerezlerini ayarlamak üzere izninize ihtiyacımız olacak.
Daha ayrıntılı bilgi için çerezler sayfamıza bakın.
 
Gençliğimizde (çocukluğumuzda) dünya petrol rezervlerinin yaklaşık 30 yıllık ömrü kaldı deniyordu. Şimdi 60'lara merdiven dayadım hala 30'lu yıllardan bahsediliyor. Ne zaman bitecek bu fosil yakıtlar? Biz bittik hala bitmyor bu. Bizi mi yiyor bunlar. Amaç bu elektrikli (her türlü alet edavatda dahil) araçlara alt yapı hazırlamak mıydı?

Keza bu elektrikli araçlarda kullanılan bataryalar ne kadar güvenli, çevreyle ne kadar dost? Daha 2 gün önce haberlerde gördüm, taşıyıcı kamyon üzerinde sıfır kilometre elektrkli araç durduk yere yandı ve itfaiye dahil müdahele edilmesine rağmen söndüremediler. Taşıyıcı tır dahil ne var ne yok yandı gitti. Bu pillerin ömrü ne kadar? Ne kadar sürede biterler? Bitince maliyetleri nedir (bir yerde okumuştum aracın %70 oranında maliyetli olduğunu)?

Gerçekten dedikleri kadar ucuz maliyetli mi? (kilometre bazında)

Gibi gibi daha çoook sorular var cevaplanacak.

Bende bir soru sorayım; insanlara bu dayatma neden?
 
Gençliğimizde (çocukluğumuzda) dünya petrol rezervlerinin yaklaşık 30 yıllık ömrü kaldı deniyordu. Şimdi 60'lara merdiven dayadım hala 30'lu yıllardan bahsediliyor. Ne zaman bitecek bu fosil yakıtlar? Biz bittik hala bitmyor bu. Bizi mi yiyor bunlar. Amaç bu elektrikli (her türlü alet edavatda dahil) araçlara alt yapı hazırlamak mıydı?

Keza bu elektrikli araçlarda kullanılan bataryalar ne kadar güvenli, çevreyle ne kadar dost? Daha 2 gün önce haberlerde gördüm, taşıyıcı kamyon üzerinde sıfır kilometre elektrkli araç durduk yere yandı ve itfaiye dahil müdahele edilmesine rağmen söndüremediler. Taşıyıcı tır dahil ne var ne yok yandı gitti. Bu pillerin ömrü ne kadar? Ne kadar sürede biterler? Bitince maliyetleri nedir (bir yerde okumuştum aracın %70 oranında maliyetli olduğunu)?

Gerçekten dedikleri kadar ucuz maliyetli mi? (kilometre bazında)

Gibi gibi daha çoook sorular var cevaplanacak.

Bende bir soru sorayım; insanlara bu dayatma neden?
Son günlerde bende dayatmaların sebeplerini düşünüyorum. Bu dayatmanın eğer gizli ve sinsi bir sebebi varsa bu da bataryada kullanılan elementlerinin rezervlerine sahip ülkelere bakmak lazım. Amerikada büyük rezervler bulunduğu söyleniyor. Kaldı ki kendileri V8 araçlarına rahat rahat binebilmek için bunu dayatıyor olabilirler:)
 
En çevreci elektrikli araç, traleybüs tü aslında. Geliştirmek yerine, araçları çöpe attılar.
Ah boynuzlu ahhh
 
İzmir büyük şehir belediyesi 670 tane yeni otobüs almış. Bununla övünüyor. Yahu raylı sistem yapım 2-3 hat. Halen fosil yakıt.
 
Google amcada basit sorular ile basit cevaplara ulaşmak bazen çok “basit” oluyor.

Mesela 3 adet soru sordum;

1-İlk elektrikli otomobil, dedim ve çıkan sonuç:
“Dünyanın ilk elektrikli otomobili unvanına sahip olan Electrobat, Pedro Salom ve Henry G. Morris tarafından 1894 yılında Philadelphia’da üretildi. Çıktığı ilk test sürüşünde Electrobat, beklenmediği kadar başarılı oldu! “

Adres:

https://ev.hedeffilo.com/ev-gundem/...,Electrobat, beklenmediği kadar başarılı oldu!

2-dünya petrol rezervleri ne zaman biter? el cevap:
“The Energy Watch Group ve BP'nin 2007 yılında yayınladığı araştırmalarda Dünya'daki mevcut toplam petrol rezervi için belirtilen rakamlar 850-1250 milyar varil arasında değişmektedir. Yıllık tüketimin 25 milyar olduğu kabul edildiğinde mevcut rezervlerin 34-50 yıl içinde tükeneceği öngörülebilir.”

Ben bu bitme olayı daha doğrusu 30 yıllık ömrünün kaldığını 1980’li yıllarda duyuyordum ki o zaman 30 yıl deniyordu. Maşaallah 34-50 yıl ömür biçilmiş 2007 yılında.

Adres:

https://www.google.com/search?q=dün...yMTQ1M2owajeoAgCwAgA&sourceid=chrome&ie=UTF-8

meraklısına:

https://www.msu.edu.tr/GuvenlikStratejileriDergisi/dokuman/GSD_11/GSD_11_Art_3_062010.pdf

son olarak;

3- petrol rezervleri kendini yeniler mi?
“Petrol kendini yeniler mi?

Yenilenemez enerji kaynakları fosil yakıtlar ve nükleer enerji olmak üzere iki ana başlıkta toplanabilir. Fosil yakıtlar yapılarında yüksek oranda karbon bulunan doğal kaynaklardır. Canlı kalıntılarından elde edilen bu enerji kaynakları arasında petrol, kömür, doğalgaz bulunur.” dedi Google amca.

Şimdi gelelim temiz enerji kaynağı etiketli elektrikli alet-edevat ve arabalara;

Bilindiği üzere elektrik demek-özellikle arabalarda- batarya demek. Bu bataryalarında bir ömrü var, bittiğinde ne oluyor? İmha mı ediliyor? Nasıl ve hangi yöntemlerle imha ediliyor, geri dönüşümleri ne oluyor?

Temiz enerji etiketli bataryaların içerdiği (tehlikeli atıklar yaftasını yemiş…) Pb, Ni, Hg, Cd vb. gibi kimyasal elementler sebebiyle eğer bir tedbir alınmazsa dünya bir çöplüğe dönecek gibi. Temiz enerji kulağa hoş geliyor değil mi? Ama atıl duruma geçince ne kadar kirli olduğu bilerek göz ardı edilmeye, bu konuya hiç girilmemeye çalışılıyor.

Bir de “karbon ayak izi”, “sıfır karbon” olayı var ki hiç buralara (bazı kesime göre) girmemek lazım. Bizim yapı taşımız (dünyadaki tüm canlı-cansız yaratılanlar gibi) karbondur ve sıfır karbon demek insanlarında sıfırlanması demektir.

Sahi “sıfırlama” ne demektir?

Son günlerde bende dayatmaların sebeplerini düşünüyorum. Bu dayatmanın eğer gizli ve sinsi bir sebebi varsa bu da bataryada kullanılan elementlerinin rezervlerine sahip ülkelere bakmak lazım. Amerikada büyük rezervler bulunduğu söyleniyor. Kaldı ki kendileri V8 araçlarına rahat rahat binebilmek için bunu dayatıyor olabilirler:)
Bence de bu “ısrarla” bitmeyen fosil yakıtlı teknolojiden (bataryalı teknolojiye göre nispeten ucuz olan) sonuna kadar yararlanma amacında olabilirler. Zaten amcaların (başta Amerika olmak üzere) fosil yakıt rezerv ve depoları oldukça fazla.
 
Sıfır karbon derken, karbonun bitirelim demek değil. Kişi başına karbon atıkların azaltılması. Bir kişi yaşamı boyunca ne kadar fosil yakıtta uzak durursa, karbon ayak izi düşer. Kömür kullanma, petrol türevi kullanma, plastik kullanma. Doğal gaz, kullanma.
Elektrik enerjisi üretimi yeşil ise temiz enerji. Onu en az zahiyat ile kullanabilirsek enerji olarak, karbon aysk izi de düşer.
Akü konusunda haklısınız. Nükleer enerji, petrolden daha temiz. Ama sıkıntı nükleer atıklar.
 
Asıl sıkıntı şu, taşınabilir elektrik enerjisinin yolu yok. Yani doğal enerji kaynağından üretilen elektrik enerjisini üretildiği yerde kullanmayı çözmek lazım. Ulaşım açısından da en sağlıklı sistem raylı sistem görünüyor.
 
Elektrikli otomobil çekici ile servise geldi :)

Bataryası nasıl değiştirilir, tamir olur. ( batarya, pil, akü )

Aylarca tatile gittin, dönüşte aracın durumu ne olur?

Hücre, blok bazında bozuk yerler değiştirli mi?
(4 sene öncesinde seminerlerde otomobil üreticileri aracın bataryası açılmadan Avrupaya göndermeleri isteniyor, hatta kullanılan izolasyonlu aletleri arabadan söküm için tek kullanım halinde gönderip, batarya ile aletlerinde geri gelmesini istiyordu)


Bu içeriği görüntülemek için üçüncü taraf çerezlerini ayarlamak üzere izninize ihtiyacımız olacak.
Daha ayrıntılı bilgi için çerezler sayfamıza bakın.
 
Son düzenleme:
Aslında ben yeşil enerji olayından daha çok karbon ayak izi olayına takılıyorum. Biz canlılar bol bol karbon atığı üretiriz :D . Şimdi sıfır karbon üretimi deyip normal yaşamsal faaliyetlerimizi mi bitirmemiz gerekiyor? Birde sıfır karbon atığı (veya herneyse) diye bir şey peydahlandı. Ben bunu anlayamıyorum, ne yapmamız lazım?
 
Enerji üretiminde karbon ayak izinde bir yöntem hiç konuşulmaz.

1999 yılında Tanay Sıdkı Onay dan dinlediğim santrallerde ağaç yakımı.

Endüstriyel ormanı ağaç cinsine göre 5-10 yıl yetiştirdikten sonra santralde yakma ile toplamda karbon izi sıfır olmasıdır.

Ağaç yaşarken emdiği karbon, yakmada çıkandan fazla olacağından doğaya daha dost olacağını belirtirdi.

Endütriyel orman canlılar için yaşam yeri değil iken; su tutma, bölgesel sıcaklığın düşürülmesi yan etki olarakta yararlanılır.

Ağaç yakılırken, evsel çöplerinde bertaraf edilmesinde kullanılabilir. Kömür santrallerinde o çevrenin çöpleri neden yakılmaz diye düşünürüm.

Ağacın büyümesini beklemek işi uzatır diye düşünülebilir, diğer santral tiplerinde de malzeme için o zaman harcanmakta.
 
Üstad üretim olarak bakmadım olaya. Karbon ayak izi denerek ve bunun sıfırlanmasa bile sıfıra yakın noktasına getirmeye çalışmak, ne demek? Bununla yapılmak istenen nedir, biz canlılar olarak bizden ne isteniyor? Sanayi atıkları ve çevresel kirlerinden bahsedilse bi nebze anlarım. Bu konuda sanayisi gelişmiş ülkeler gözle görülür elle tutulur hiç bir önlem almasada neden bizim gibi gelişmekte olan ülkelere (Paris iklim anlaşması gibi) dayatmalar yapılır? Buradaki amaç nedir, çözebilmiş değilim. Bu elektrikli araçlar vesilesi ile temiz enerjiden konu açıldı ama altında bu tür şeylerin olduğunu ciddi ciddi düşünmeye başladım.
 
Birde bu bilgi var

ELEKTRİKLİ ARAÇLARDAKİ ŞARJ KAYIPLARI HAKKINDA BİLGİLENDİRME

Birçok kişinin bilmediği ya da önemsemediği bir konu olan şarj sırasında meydana gelen enerji kayıpları hakkında bilgi vermek istiyorum.

Çoğu kullanıcı, aracını şarja bağladığında araç ekranında görünen 10 kWh’lik şarj miktarının, elektrik sayacında da aynı şekilde 10 kWh olarak yansıdığını zannediyor. Ancak durum aslında böyle değil. Aracınızın bataryasına giren enerji miktarı, sayacınızın kaydettiğinden daha azdır. Yani, siz farkında olmadan daha fazla elektrik harcıyorsunuz.

Bu fark, şarj işlemi sırasında oluşan enerji kayıplarından kaynaklanır. Peki bu kayıplar nereden gelir?

Şarj Kayıplarının Temel Nedenleri:

1. AC’den DC’ye Dönüşüm Kaybı

Elektrikli araç bataryaları DC akım ile çalışır. Ancak ev tipi şarj cihazları AC akım sağlar. Aracın içindeki onboard charger, AC’yi DC’ye dönüştürür. Bu dönüşüm sırasında genellikle %5 ila %10 arasında enerji kaybı oluşur.

2. Kablo ve Konnektör Direnci
Elektrik kabloları ve konnektörler belirli bir direnç taşır. Bu direnç, enerji kaybına yol açar (ısı olarak). Kalitesiz veya çok uzun kablolar kullanıldığında bu kayıplar artar.

Bu kayıplar; kullanılan faz sayısı, kablo kalitesi ve şarj akımına göre değişiklik gösterir. Özellikle üç fazlı ve 16A’lik şarjlarda en yüksek verimlilik sağlanırken, tek fazlı ve düşük akımlı (örneğin 10A) şarjlarda kayıplar daha yüksektir.

3. Batarya Yönetim Sistemi (BMS) Tüketimi
Şarj esnasında batarya hücrelerinin dengelenmesini ve korunmasını sağlayan BMS sistemi, az da olsa enerji harcar.

4. Soğutma Sistemleri
Bazı araçlar şarj sırasında batarya veya şarj ünitesini soğutmak için fan ya da sıvı soğutma sistemlerini devreye sokar. Bu sistemler de enerji tüketimine neden olur.

5. Bekleme ve Durağan Tüketim
Araç şarjdayken ekran, haberleşme modülü ve diğer sistemlerin çalışması da az da olsa enerji tüketir.



AC ve DC Şarjda Ortalama Kayıplar

• AC (ev tipi) şarjda toplam kayıplar genellikle %10 ila %25 arasındadır.

• DC hızlı şarjda bu oran genellikle %5 ila %10 aralığındadır.



Örnek Veriler: Nissan Leaf üzerinde yapılan bir çalışmada:

• DC şarj verimliliği:

• 4,5 kW: %95,67
• 6 kW: %94,84
• 10 kW: %95,8

• AC şarj verimliliği:

• 6,6 kW: %85,49
• 4,4 kW: %86,78

EV3 Global platformundaki bir kullanıcı, şunları belirtmiş:

“AC ile 7 kW şarj hızında %5-8 arasında kayıp yaşanırken, 1,4 kW seviyesinde bu kayıp %25’e kadar çıkabiliyor.” Not: Bu verinin bir incelemeye dayandığı söylenmiş ancak kaynak bağlantısı bulamadım.)


Sonuç ve Öneriler

• Evinize veya iş yerinize hat bağlatırken mümkünse üç fazlı hat çektirin ve yüksek akımlı AC şarj yöntemleri kullanın. Bu yöntemler daha verimlidir.

• Düşük akımda şarjdan kaçının: Tek fazlı ve düşük akımlı (örneğin 10A) şarj işlemleri yüksek oranda enerji kaybına neden olur.

• DC şarjı akıllıca kullanın: DC hızlı şarj, verimli olsa da batarya sağlığı açısından dikkatli kullanılmalıdır. Uzun yol gibi ihtiyaç durumlarında tercih edilmesi daha uygundur.
Kaynak Facebook

Gio Şarj İstayonu dc şarjda bu şekilde değil. Araba 70 alıyorsa Gio da 60 olarak yansıyor
esla süpercharge istasyonları da sadece aracın aldığı kW üzerinden fiyat çıkarıyor, kayıpları faturaya yansıtmıyor
 
Üstad üretim olarak bakmadım olaya. Karbon ayak izi denerek ve bunun sıfırlanmasa bile sıfıra yakın noktasına getirmeye çalışmak, ne demek? Bununla yapılmak istenen nedir, biz canlılar olarak bizden ne isteniyor? Sanayi atıkları ve çevresel kirlerinden bahsedilse bi nebze anlarım. Bu konuda sanayisi gelişmiş ülkeler gözle görülür elle tutulur hiç bir önlem almasada neden bizim gibi gelişmekte olan ülkelere (Paris iklim anlaşması gibi) dayatmalar yapılır? Buradaki amaç nedir, çözebilmiş değilim. Bu elektrikli araçlar vesilesi ile temiz enerjiden konu açıldı ama altında bu tür şeylerin olduğunu ciddi ciddi düşünmeye başladım.
Bu içeriği görüntülemek için üçüncü taraf çerezlerini ayarlamak üzere izninize ihtiyacımız olacak.
Daha ayrıntılı bilgi için çerezler sayfamıza bakın.
 

Tema özelleştirme sistemi

Bu menüden forum temasının bazı alanlarını kendinize özel olarak düzenleye bilirsiniz.

Zevkine göre renk kombinasyonunu belirle

Tam ekran yada dar ekran

Temanızın gövde büyüklüğünü sevkiniz, ihtiyacınıza göre dar yada geniş olarak kulana bilirsiniz.

Izgara yada normal mod

Temanızda forum listeleme yapısını ızgara yapısında yada normal yapıda listemek için kullanabilirsiniz.

Forum arkaplan resimleri

Forum arkaplanlarına eklenmiş olan resimlerinin kontrolü senin elinde, resimleri aç/kapat

Sidebar blogunu kapat/aç

Forumun kalabalığında kurtulmak için sidebar (kenar çubuğunu) açıp/kapatarak gereksiz kalabalıklardan kurtula bilirsiniz.

Yapışkan sidebar kapat/aç

Yapışkan sidebar ile sidebar alanını daha hızlı ve verimli kullanabilirsiniz.

Radius aç/kapat

Blok köşelerinde bulunan kıvrımları kapat/aç bu şekilde tarzını yansıt.

Foruma hoş geldin 👋, Ziyaretçi

Forum içeriğine ve tüm hizmetlerimize erişim sağlamak için foruma kayıt olmalı ya da giriş yapmalısınız. Foruma üye olmak tamamen ücretsizdir.

Geri