Herkese merhabalar,
Tesla Model 3 ve Model Y ile ilgili farklı konular açmıştım. Şimdi de TOGG T10X için bir konu açayım dedim. Siyaset karıştırmayacağım. Kendim yurtdışında Tesla Model 3 kullanıyorum, annem için de yakın zamanda Tesla Model Y siparişi vermiştik. Yakın zamanda teslim edilecek, aracı test ettiğim zaman onunla ilgili ayrı bir konu da açacağım. Eve şarj sistemi kurduk (Tesla Wall Connector) ve bunun maliyeti yaklaşık 50.000₺ oldu. Babam da araç arayışındaydı, ve her ne kadar ilk etapta kendine elektrikli araç istemese de altyapısını kurmuş olduğumuzdan dolayı o da elektrikli bir araç arayışına girdi. Kendisi günde 150 kilometreye yakın yol yapıyor, elektrikli araç onun için çok mantıklı. Bugün itibariyle de TOGG hiç aklımızda olmamasına rağmen kendisine TOGG T10X V2 RWD aracın siparişini verdik.
Elektrikli araç alıp senelik bakıma sokmak çok mantıksız, çünkü TAMAMEN para tuzağı. Elektrikli araçlarda normal olarak yapılacak tek periyodik bakım fren kontrolü, o da frenleri çok kullanmadığınız için. Pas vs. yapmasın diye temizlenmesi lazım, o da 2 senede bir gibi yapılıyor. Senelik bakım gerektiren elektrikli araçları elediğiniz zaman geriye BYD, Tesla ve TOGG kalıyor. BYD'den ümitliydik fakat düşük vergilere rağmen (%10 ÖTV, %20 KDV ve gümrükten muaf) fiyatlar çok yüksek.
26/11/2024 tarihinde T10X'in arkadan çekişli varyantının en üst donanımlı hali 1.923.000₺'ye satılıyor. 800.000₺ 12 ay 0 faiz kredi opsiyonu var. Aylık ödemesi 66.666₺ oluyor, fakat şöyle bir durum var. 800.000₺'yi vadeli hesaba koyarsanız ayda 32.000₺ getirisi var. Yani bu faizsiz kredi durumu çok avantajlı. Ayrıca Trugo istasyonlarında 3125kWh ücretsiz şarj ile geliyor, bu da yine 30.000₺ gibi bir rakama tekabül ediyor. 3125kWh ile de 20.000km şehirler arası yol kat edebilirsiniz, yani az çok bir senelik şarj ihtiyacınızı karşılar.
T10X ilk çıktığında sorunlu bir araçtı, ki yeni bir markanın bu tarz sorunlar yaşaması normal. Tesla'nın elektrikli araç tecrübesi diğer markalardan çok daha fazla, ona rağmen Tesla araçlarda dahi bir sürü yazılımsal sorun çıkıyor. Sorunların büyük bir kısmı çözülmüş gibi duruyor. Ama tabi bazı hatalar da ilginç, yani ön camı yıkamak istediğinizde silecek suyunun geç fışkırtılması değişik bir hata.
Teslimat süreci Tesla ile benzer. Siparişi uygulama üzerinden veriyorsunuz, kaporayı da uygulama üzerinden yatırıyorsunuz. 60.000₺'lik kaporayı havale ile değil de kredi kartı ile yatırırsanız 1025₺ işlem ücreti alıyor. İlginç. Sonrasında tarafınıza bir danışman atanıyor, aracınızın faturası kesiliyor ve bu faturayla krediye başvuruyorsunuz. Kredi çıktıktan sonra, araç teslimatına yakın aracın ücretinin kalanını yatırmanız bekleniyor, ve sonrasında bir teslimat merkezinden aracınızı teslim alıyorsunuz. Hem Tesla'nın, hem de Togg'un teslimat süreciyle ilgili araçlar teslim edildiği zaman ekstra bilgilendirme yapacağım.
Donanım olarak aracın en üst modeli bir hayli dolu:
- Elektrikli, ısıtmalı deri ön koltuklar. (Biz krem rengi seçtik)
- Isıtmalı arka koltuklar
- Hafızalı sürücü koltuğu ve dış aynalar
- Adaptif hız sabitleme, şerit ortalama sistemi (şu anda aktif ve 2025'e kadar ücretsiz, sonrasında sanırım kullanmaya devam etmek için ücret ödenecek)
- 360 kamera
- Ön, arka park sensörü, otomatik park sistemi
- Panoramik Cam Tavan
- Önde 3+1 ekran
- Soğutmalı kol dayama (artık neredeyse hiçbir arabada yok bu özellik, güzel olmuş)
- Isıtmalı ön cam
- Meridian ses sitemi
Bence en büyük rakibi olan Model Y ile karşılaştırınca...
Model Y'de olup TOGG'da olmayan:
- Elektrikli, ısıtmalı direksiyon
- Ücretsiz olarak kullanılabilen adaptif hız sabitleme ve şerit ortalama (Tesla'da ücretli olan tam* otonom sürüş)
- Uygulamadan aracı kontrol etme imkanı (Togg'a da gelecekmiş)
- Ön bagaj
- Kendiliğinden kararan yan aynalar
TOGG'da olup Model Y'de olmayan:
- Gösterge paneli
- Soğutmalı ön kol dayama
- 360 kamera (Model Y'de de kameralar var fakat Togg'daki gibi 360 derece göstermiyor)
- Arka çapraz trafik uyarı sistemi (Tesla'da bu yok)
Gelelim şarj, menzil ve performans konusuna.
T10X uzun menzil modelinde 88.5kWh batarya var, ve WLTP menzili 523 kilometre olarak verilmiş. Model Y'nin %10 ÖTV dilimine giren modelinde 57.5kWh bir batarya bulunuyor ve WLTP menzili 455 kilometre. Togg'un bataryası %54 daha büyük olmasına rağmen menzili yalnızca %15 daha fazla. Bunun da iki büyük sebebi var:
- T10X, Model Y kadar aerodinamik değil.
- T10X 2126 kilogram ağırlığa sahipken Model Y 1911 kilogram. Model Y daha büyük bir araç olmasına rağmen (ki 15cm kadar daha uzun) T10X'den daha hafif. Bataryanın büyük olması da bunda bir etken.
Model Y'nin ortalama tüketimi 12.6kWh/100km iken T10X uzun menzilin tüketimi 16.9kWh/100km oluyor. Elektriğin kWh bedeli 5TL olsa Model Y kilometrede 63 kuruş yakar, T10X ise 84.5 kuruş yakar.
Ağırlık durumu performansa da etki ediyor. 0-100 hızlanmasında Model Y 0.3 saniye daha iyi (7.5-7.8 saniye), fakat asıl fark 100km/sa hızdan sonra belli oluyor gibi gözüküyor. Tabi iki araç da yeterince atik.
T10X'in en büyük dezavantajı ise ısı pompası olmaması. Bu da soğuk havalarda aracın ısınması için çok enerji harcanacağı anlamına geliyor. Ayrıca bataryayı ısıtıp optimal halde tutma işi de daha zor. Tesla'nın araçlarında yanlış bilmiyorsam 2019'dan beri ısı pompası var, T10X'e konulmamış olması hata. Bizim aracın kullanılacağı yerde kışlar sert olmadığı için önemli değil, fakat kimileri için önemli olabilir. Fakat en azından aracın ısıtma sistemini/klimasını belirli bir saatte devreye girecek şekilde ayarlayabiliyorsunuz. Bu da özellikle aracınızı gece şarj ediyorsanız güzel.
Teslimat ve araçla ilgili izlenimlerimi ayrıca paylaşacağım.
Tesla Model 3 ve Model Y ile ilgili farklı konular açmıştım. Şimdi de TOGG T10X için bir konu açayım dedim. Siyaset karıştırmayacağım. Kendim yurtdışında Tesla Model 3 kullanıyorum, annem için de yakın zamanda Tesla Model Y siparişi vermiştik. Yakın zamanda teslim edilecek, aracı test ettiğim zaman onunla ilgili ayrı bir konu da açacağım. Eve şarj sistemi kurduk (Tesla Wall Connector) ve bunun maliyeti yaklaşık 50.000₺ oldu. Babam da araç arayışındaydı, ve her ne kadar ilk etapta kendine elektrikli araç istemese de altyapısını kurmuş olduğumuzdan dolayı o da elektrikli bir araç arayışına girdi. Kendisi günde 150 kilometreye yakın yol yapıyor, elektrikli araç onun için çok mantıklı. Bugün itibariyle de TOGG hiç aklımızda olmamasına rağmen kendisine TOGG T10X V2 RWD aracın siparişini verdik.
Elektrikli araç alıp senelik bakıma sokmak çok mantıksız, çünkü TAMAMEN para tuzağı. Elektrikli araçlarda normal olarak yapılacak tek periyodik bakım fren kontrolü, o da frenleri çok kullanmadığınız için. Pas vs. yapmasın diye temizlenmesi lazım, o da 2 senede bir gibi yapılıyor. Senelik bakım gerektiren elektrikli araçları elediğiniz zaman geriye BYD, Tesla ve TOGG kalıyor. BYD'den ümitliydik fakat düşük vergilere rağmen (%10 ÖTV, %20 KDV ve gümrükten muaf) fiyatlar çok yüksek.
26/11/2024 tarihinde T10X'in arkadan çekişli varyantının en üst donanımlı hali 1.923.000₺'ye satılıyor. 800.000₺ 12 ay 0 faiz kredi opsiyonu var. Aylık ödemesi 66.666₺ oluyor, fakat şöyle bir durum var. 800.000₺'yi vadeli hesaba koyarsanız ayda 32.000₺ getirisi var. Yani bu faizsiz kredi durumu çok avantajlı. Ayrıca Trugo istasyonlarında 3125kWh ücretsiz şarj ile geliyor, bu da yine 30.000₺ gibi bir rakama tekabül ediyor. 3125kWh ile de 20.000km şehirler arası yol kat edebilirsiniz, yani az çok bir senelik şarj ihtiyacınızı karşılar.
T10X ilk çıktığında sorunlu bir araçtı, ki yeni bir markanın bu tarz sorunlar yaşaması normal. Tesla'nın elektrikli araç tecrübesi diğer markalardan çok daha fazla, ona rağmen Tesla araçlarda dahi bir sürü yazılımsal sorun çıkıyor. Sorunların büyük bir kısmı çözülmüş gibi duruyor. Ama tabi bazı hatalar da ilginç, yani ön camı yıkamak istediğinizde silecek suyunun geç fışkırtılması değişik bir hata.
Teslimat süreci Tesla ile benzer. Siparişi uygulama üzerinden veriyorsunuz, kaporayı da uygulama üzerinden yatırıyorsunuz. 60.000₺'lik kaporayı havale ile değil de kredi kartı ile yatırırsanız 1025₺ işlem ücreti alıyor. İlginç. Sonrasında tarafınıza bir danışman atanıyor, aracınızın faturası kesiliyor ve bu faturayla krediye başvuruyorsunuz. Kredi çıktıktan sonra, araç teslimatına yakın aracın ücretinin kalanını yatırmanız bekleniyor, ve sonrasında bir teslimat merkezinden aracınızı teslim alıyorsunuz. Hem Tesla'nın, hem de Togg'un teslimat süreciyle ilgili araçlar teslim edildiği zaman ekstra bilgilendirme yapacağım.
Donanım olarak aracın en üst modeli bir hayli dolu:
- Elektrikli, ısıtmalı deri ön koltuklar. (Biz krem rengi seçtik)
- Isıtmalı arka koltuklar
- Hafızalı sürücü koltuğu ve dış aynalar
- Adaptif hız sabitleme, şerit ortalama sistemi (şu anda aktif ve 2025'e kadar ücretsiz, sonrasında sanırım kullanmaya devam etmek için ücret ödenecek)
- 360 kamera
- Ön, arka park sensörü, otomatik park sistemi
- Panoramik Cam Tavan
- Önde 3+1 ekran
- Soğutmalı kol dayama (artık neredeyse hiçbir arabada yok bu özellik, güzel olmuş)
- Isıtmalı ön cam
- Meridian ses sitemi
Bence en büyük rakibi olan Model Y ile karşılaştırınca...
Model Y'de olup TOGG'da olmayan:
- Elektrikli, ısıtmalı direksiyon
- Ücretsiz olarak kullanılabilen adaptif hız sabitleme ve şerit ortalama (Tesla'da ücretli olan tam* otonom sürüş)
- Uygulamadan aracı kontrol etme imkanı (Togg'a da gelecekmiş)
- Ön bagaj
- Kendiliğinden kararan yan aynalar
TOGG'da olup Model Y'de olmayan:
- Gösterge paneli

- Soğutmalı ön kol dayama
- 360 kamera (Model Y'de de kameralar var fakat Togg'daki gibi 360 derece göstermiyor)
- Arka çapraz trafik uyarı sistemi (Tesla'da bu yok)
Gelelim şarj, menzil ve performans konusuna.
T10X uzun menzil modelinde 88.5kWh batarya var, ve WLTP menzili 523 kilometre olarak verilmiş. Model Y'nin %10 ÖTV dilimine giren modelinde 57.5kWh bir batarya bulunuyor ve WLTP menzili 455 kilometre. Togg'un bataryası %54 daha büyük olmasına rağmen menzili yalnızca %15 daha fazla. Bunun da iki büyük sebebi var:
- T10X, Model Y kadar aerodinamik değil.
- T10X 2126 kilogram ağırlığa sahipken Model Y 1911 kilogram. Model Y daha büyük bir araç olmasına rağmen (ki 15cm kadar daha uzun) T10X'den daha hafif. Bataryanın büyük olması da bunda bir etken.
Model Y'nin ortalama tüketimi 12.6kWh/100km iken T10X uzun menzilin tüketimi 16.9kWh/100km oluyor. Elektriğin kWh bedeli 5TL olsa Model Y kilometrede 63 kuruş yakar, T10X ise 84.5 kuruş yakar.
Ağırlık durumu performansa da etki ediyor. 0-100 hızlanmasında Model Y 0.3 saniye daha iyi (7.5-7.8 saniye), fakat asıl fark 100km/sa hızdan sonra belli oluyor gibi gözüküyor. Tabi iki araç da yeterince atik.
T10X'in en büyük dezavantajı ise ısı pompası olmaması. Bu da soğuk havalarda aracın ısınması için çok enerji harcanacağı anlamına geliyor. Ayrıca bataryayı ısıtıp optimal halde tutma işi de daha zor. Tesla'nın araçlarında yanlış bilmiyorsam 2019'dan beri ısı pompası var, T10X'e konulmamış olması hata. Bizim aracın kullanılacağı yerde kışlar sert olmadığı için önemli değil, fakat kimileri için önemli olabilir. Fakat en azından aracın ısıtma sistemini/klimasını belirli bir saatte devreye girecek şekilde ayarlayabiliyorsunuz. Bu da özellikle aracınızı gece şarj ediyorsanız güzel.
Teslimat ve araçla ilgili izlenimlerimi ayrıca paylaşacağım.