Neler yeni

BN-5 (Markasız) Somun Sıkma Makinesi İnceleme (Bijon sökme-sıkma için)

mrplt

Araştırmacı
Kadim Üye
Katılım
7 Mar 2023
Mesajlar
158
Çözümler
1
Tepki puanı
218
Puanları
43
Konum
Kanada
Herkese tekrar merhabalar,

Yazlık-kışlık lastiklerim ayrı jantlarda olduğu için ve hem sök-tak hem de lastik oteli hizmetleri yaşadığım yerde çok pahalı olduğu için akülü somun sıkma makinesi aramaya başladım. Markalı ürünler çok pahalıydı, o yüzden de online pazar yerlerinde araştırmaya başladım. 1400-2200TL arasına alınabilen bu markasız makinelerin yorumlarında birçok anormallik gördüm (kimisi bir ürüne her şeyi söker takar yazarken öbürü hiçbir işe yaramaz yazmış). Sonradan fark ettim ki bu ürünlerin resmi bir model numarası ve teknik özellik belgesi olmadığı için insanlara farklı farklı makineler gitmiş. Farklı makinelerin güçleri de farklı.
Sonra fark ettim ki piyasada her ne kadar markalar farklı olsa da aslında 5-6 tane makine var. Kimini Aliexpress'te buldum, kimini bulamadım. Tabi ki hiçbirinin gerçek teknik değerlerini bulamadım. O kadar video izledim, iki şey öğrenebildim. Videonun birinde ucuza satılan bir modelin bijon açamadığını gördüm, başka bir videoda da bir modelin çok sıkılmamış bijonları açabildiğini gördüm. Ama tabi bijonların kaç torkla sıkıldığını da bilmek lazım, fakat maalesef çoğu lastikçi ustamız torklu anahtarla sıkmak yerine havalı tabancayla Allah ne verdiyse sıkıyor, o yüzden bu videolar da fazla bir şey anlatmıyor.
Neyse, sonuç olarak evimin yakınındaki nalbura gittim ve BN-5 marka somun sıkma makinesi aldım. Bijon sökme takmada rahatça kullanılabildiğini söyledi, zaten bu aralar arada sırada gittiğim bir dükkan o yüzden güvendim. 1650TL'ye çift akülü ve aksesuarlı bir makine almış oldum.
IMG_1522.JPGIMG_1521.JPGIMG_1524.JPGIMG_1523.JPG

IMG_1525.JPGIMG_1528.JPG

Makinenin ön kısmı metal, arkası sert plastik. Makinenin önündeki siyah plastik parça çıkabiliyor. Genel olarak ele oturuşu, hissiyatı çok iyi. Zaten bu ürünler Makita çakması olarak üretiliyor sanırım, üstünde herhangi bir logo olmadan Türkiye'ye geliyor ve üstüne farklı farklı logolar basılıyor. BN-5, Banco, Lieber German vs. markaların hepsi aynı sanırım, çünkü ithalatçı firma aynı. Ucuna isterseniz 1/2 inç lokma, isterseniz de altıgen vidalama ucu takabiliyorsunuz. Sanıyorum Bosch'un bazı ürünlerinde de bu varmış, güzel bir özellik. Bende ayrıca bir torklu vidalama vardı, şimdi ona ihtiyacım kalmadığı için satacağım.
Makinede LED ışık var. Aküyü ilk taktığınızda veya tetiğe her basışta tetiği bıraktıktan sonra 4-5 saniye kadar yanıyor. Işık şiddeti de iyi. Akü yuvasının üstünde hız ayarını yapabildiğiniz ve batarya durumunu gösteren bir yer var. 3 hız ayarı varmış gibi görünüyor (cihazın üstünde de öyle yazıyor) ama 2 ayarı var. Hız ayarı yalnızca sıkmada çalışıyor, sökme modunda tek hız var. Fakat yine güzel bir özellik, tuşa basarak "boş yük tespit modu"nu açıp kapatabiliyorsunuz. O mod açıkken makine boşta uzun süre dönmüyor, öyle olunca da mesela somunu söktünüz, somun tam sökülüp yere düşmeden makine otomatik duruyor. Pil göstergesi 1 veya 2 diş gösteriyor, tam dolu da olsa 3 diş göstermiyor. Bu arada tuşa baya bir basmak gerekiyordu, biraz kalemle bastırdım üstüne, şu anda normal çalışıyor.

IMG_1529.JPGIMG_1530.JPG

Pil demişken, makine Makita çakması olduğu için Makita pilleri uyuyor tabi. Muadil Makita pilleri de oluyor, bu da demektir ki acil pil ihtiyacınız olursa bulmak çok zor olmaz. Bunun pilleri Makita'ya olur mu bilmiyorum. Akü kutusunun üstünde 88V 5Ah diye yazsalar da işin aslı 20 volt, 4 amper. Gayet güzel bir değer bence bu. Çift aküyle geliyor cihaz, zaten piller 1500 lira tutar. Aklınızda bulunsun, bu tür markasız ürünlerde kutuda yazan değil de genelde akülerdeki pil sayısı önemli. Eğer 3 pilli ise kesin 12V, genelde 1.5-2Ah, 5 pilli ise kesin 20V genelde 1.5-2Ah, 10 pilli ise de kesin 20V 3-5Ah oluyor.
IMG_1519.JPG
Gördüğünüz gibi 10 tane pil var toplamda, beşerli halde seri bağlanmışlar, iki beşli grup da paralel bağlanmış. BMS kartlarından anlamadığım için yorum yapamıyorum. Normal akü şarj cihazıyla geliyor ama akülerde ayrıca DC girişi de var. Elimde başka bir matkaptan çıkan o tarz şarj aleti var ama denemeye cesaret edemedim.
Şarj aleti de bu:

IMG_1533.JPG
Şu ana kadar şarj etmesiyle ilgili bir sorun yok. Isınma falan da yapmıyor, sebebi de bu. Zaten hafifliğinden anlamıştım da, yine de insaüln koskoca makineden çıkan board'ın bu olduğunu görünce gülmeden edemiyor. Tabi cihazın üstünde giriş çıkış voltajı falan yazmıyor. Ben de 110 Volt ile çalışır mı bilemiyorum. Neyse ki evde 110-220 trafo var.
IMG_1518.JPG
Kutusu ve yanında çıkan aksesuarlar:
IMG_1532.JPGIMG_1531 (1).JPG
Kutuya makine aküler ve şarj aletiyle çok zor sığıyor. Fakat genel olarak fena değil, yine Makita kutusuna benzetmeye çalışmışlar. İçinden 4 tane vidalama ucu (kalitesiz duruyorlar), 3 adet lokma (17-19-21), lokmaları sağlam oturtmak için pim ve yüzükler, bir adet vidalama ucu takmak için adaptör, bir tane de normal mandren çıkıyor. Vidalama ucu takmak için adaptör gereksiz, çünkü makineye zaten bu uçlar takılabiliyor. Ama muhtemelen bütün mallara aynı aksesuarları koyuyorlar. Mandrenin kendisi iyi de makineye takınca ciddi balans yapıyor. Zaten matkap değil bu makine, o yüzden benim için önemli değil ama çok zorda kalırsam kullanırım.
Ayrıca makineyi kemere takmak için parça vardı kutuda. Allah razı olsun da makinede o parçayı takacak yer yok :D Tabi ben bu makineyi nalburdan aldım, kutuya parça koyma işini de çırak yaptı o yüzden mal fazlası çıkmış olabilir kutudan. Kemere asma parçası da önemli değil benim için.
Kullanım kılavuzunun çok büyük bir kısmı direkt Makita'dan alınmış, o yüzden işinize yarayacak bir bilgi yok içinde.

Üstünde yazan teknik verileri net olarak ölçemeyeceğim (doğru değildir çoğu) ama performansından bahsedeceğim. Bu işin ustası değilim, karşılaştıracak bir nirengi noktam da yok.
Dediğim gibi makinenin ele oturuşu, hissiyatı iyi. Motoru fırçasız, çalışma sesi falan da gayet iyi. Bir lastik söküp takarak denedim bugün. Kiralık Clio'ya takılı 15" jantın üstündeki 17lik bijonlar. Makineyle gelen lokma ile 4 bijonu da hiç ama hiç zorlanmadan söktü. Tabi kaç torkla sıkılmıştı bilmem. Rahatça tekrar sıktım, tork anahtarıyla bakmak için makineye zorlamadım da. En az 120-130Nm ile sıkıyor, bijona veya saplamaya zarar vermemek için üstünü denemedim. Sonra eğlence amaçlı ahşaba 5-6 vida attım. DeWalt torklu vidalamaya göre çok daha iyi iş yaptı, ama kulvarlar farklı tabi. Torklu vidalama tabi ki bijonu sökemedi.
Kendi arabamdaki lastikleri söküp taktıktan sonra deneyimlerimi yazacağım.

Sonuç olarak, markasız mal almaya alışık değilim. Güvenemiyorsunuz, üç gün sonra ne olacak bilemiyorsunuz. İnternetten de alsanız fatura yok (çok şikayet var bununla ilgili), garanti olduğunu iddia ediyorlar ama umuyorum işim düşmez. Fakat bu makinenin hem malzeme kalitesi hem de performansı çok şaşırttı beni. Fiyat da öyle bir noktada ki makineyle gelen iki tane pilin maliyeti 1500 lira gibi. Çok kaliteli olmasa da bir sürü aksesuarı var. Etrafta fazlaca markasız makine görmeye başladım, bunları kullanan birçok usta gördüm. Hem ustalara sorduğumda hem de yaptığım araştırmalara göre bu makineleri anlamsız bir derecede zorlamadığınız sürece en az 4-5 yıl gidiyor, bu da bana yeter de artar. Alınır mı? Benim gibi kullanacaksanız alınır. Lastik değiştirmek için bu makineyi aldım. Hem randevu almak zor, hem sabahın köründe gitmem lazım servise, hem de kasap bir lastikçi yüzünden en son saplama değişimine dünyanın parasını verdim. Yoksa bu makineden para kazanacaksanız bilemem.
İnternetten almak yerine görüp almak daha mantıklı, çünkü dediğim gibi hem gördüğünüz mal ile size gelen mal aynı olmayabilir, hem malların görünüşü aynı olmasına rağmen içi farklı olabilir, hem de gidip performansını görürsünüz. İnternetten daha ucuz modelini alacaktım, sonra nalburdaki eleman ile performans karşılaştırması yaptık ve bunu aldım.


Teşekkür ederim.
 

Adem Helvacı

Everybody Dies
Yönetici
Administrator
Katılım
18 Ocak 2023
Mesajlar
15,892
Çözümler
82
Tepki puanı
44,821
Puanları
313
Konum
Cumhuriyet Toprakları
Web sitesi
www.inceleriz.com
Herkese tekrar merhabalar,

Yazlık-kışlık lastiklerim ayrı jantlarda olduğu için ve hem sök-tak hem de lastik oteli hizmetleri yaşadığım yerde çok pahalı olduğu için akülü somun sıkma makinesi aramaya başladım. Markalı ürünler çok pahalıydı, o yüzden de online pazar yerlerinde araştırmaya başladım. 1400-2200TL arasına alınabilen bu markasız makinelerin yorumlarında birçok anormallik gördüm (kimisi bir ürüne her şeyi söker takar yazarken öbürü hiçbir işe yaramaz yazmış). Sonradan fark ettim ki bu ürünlerin resmi bir model numarası ve teknik özellik belgesi olmadığı için insanlara farklı farklı makineler gitmiş. Farklı makinelerin güçleri de farklı.
Sonra fark ettim ki piyasada her ne kadar markalar farklı olsa da aslında 5-6 tane makine var. Kimini Aliexpress'te buldum, kimini bulamadım. Tabi ki hiçbirinin gerçek teknik değerlerini bulamadım. O kadar video izledim, iki şey öğrenebildim. Videonun birinde ucuza satılan bir modelin bijon açamadığını gördüm, başka bir videoda da bir modelin çok sıkılmamış bijonları açabildiğini gördüm. Ama tabi bijonların kaç torkla sıkıldığını da bilmek lazım, fakat maalesef çoğu lastikçi ustamız torklu anahtarla sıkmak yerine havalı tabancayla Allah ne verdiyse sıkıyor, o yüzden bu videolar da fazla bir şey anlatmıyor.
Neyse, sonuç olarak evimin yakınındaki nalbura gittim ve BN-5 marka somun sıkma makinesi aldım. Bijon sökme takmada rahatça kullanılabildiğini söyledi, zaten bu aralar arada sırada gittiğim bir dükkan o yüzden güvendim. 1650TL'ye çift akülü ve aksesuarlı bir makine almış oldum.
Ekli dosyayı görüntüle 6758Ekli dosyayı görüntüle 6759Ekli dosyayı görüntüle 6755Ekli dosyayı görüntüle 6757

Ekli dosyayı görüntüle 6756Ekli dosyayı görüntüle 6760

Makinenin ön kısmı metal, arkası sert plastik. Makinenin önündeki siyah plastik parça çıkabiliyor. Genel olarak ele oturuşu, hissiyatı çok iyi. Zaten bu ürünler Makita çakması olarak üretiliyor sanırım, üstünde herhangi bir logo olmadan Türkiye'ye geliyor ve üstüne farklı farklı logolar basılıyor. BN-5, Banco, Lieber German vs. markaların hepsi aynı sanırım, çünkü ithalatçı firma aynı. Ucuna isterseniz 1/2 inç lokma, isterseniz de altıgen vidalama ucu takabiliyorsunuz. Sanıyorum Bosch'un bazı ürünlerinde de bu varmış, güzel bir özellik. Bende ayrıca bir torklu vidalama vardı, şimdi ona ihtiyacım kalmadığı için satacağım.
Makinede LED ışık var. Aküyü ilk taktığınızda veya tetiğe her basışta tetiği bıraktıktan sonra 4-5 saniye kadar yanıyor. Işık şiddeti de iyi. Akü yuvasının üstünde hız ayarını yapabildiğiniz ve batarya durumunu gösteren bir yer var. 3 hız ayarı varmış gibi görünüyor (cihazın üstünde de öyle yazıyor) ama 2 ayarı var. Hız ayarı yalnızca sıkmada çalışıyor, sökme modunda tek hız var. Fakat yine güzel bir özellik, tuşa basarak "boş yük tespit modu"nu açıp kapatabiliyorsunuz. O mod açıkken makine boşta uzun süre dönmüyor, öyle olunca da mesela somunu söktünüz, somun tam sökülüp yere düşmeden makine otomatik duruyor. Pil göstergesi 1 veya 2 diş gösteriyor, tam dolu da olsa 3 diş göstermiyor. Bu arada tuşa baya bir basmak gerekiyordu, biraz kalemle bastırdım üstüne, şu anda normal çalışıyor.

Ekli dosyayı görüntüle 6762Ekli dosyayı görüntüle 6763

Pil demişken, makine Makita çakması olduğu için Makita pilleri uyuyor tabi. Muadil Makita pilleri de oluyor, bu da demektir ki acil pil ihtiyacınız olursa bulmak çok zor olmaz. Bunun pilleri Makita'ya olur mu bilmiyorum. Akü kutusunun üstünde 88V 5Ah diye yazsalar da işin aslı 20 volt, 4 amper. Gayet güzel bir değer bence bu. Çift aküyle geliyor cihaz, zaten piller 1500 lira tutar. Aklınızda bulunsun, bu tür markasız ürünlerde kutuda yazan değil de genelde akülerdeki pil sayısı önemli. Eğer 3 pilli ise kesin 12V, genelde 1.5-2Ah, 5 pilli ise kesin 20V genelde 1.5-2Ah, 10 pilli ise de kesin 20V 3-5Ah oluyor.
Ekli dosyayı görüntüle 6764
Gördüğünüz gibi 10 tane pil var toplamda, beşerli halde seri bağlanmışlar, iki beşli grup da paralel bağlanmış. BMS kartlarından anlamadığım için yorum yapamıyorum. Normal akü şarj cihazıyla geliyor ama akülerde ayrıca DC girişi de var. Elimde başka bir matkaptan çıkan o tarz şarj aleti var ama denemeye cesaret edemedim.
Şarj aleti de bu:

Ekli dosyayı görüntüle 6765
Şu ana kadar şarj etmesiyle ilgili bir sorun yok. Isınma falan da yapmıyor, sebebi de bu. Zaten hafifliğinden anlamıştım da, yine de insaüln koskoca makineden çıkan board'ın bu olduğunu görünce gülmeden edemiyor. Tabi cihazın üstünde giriş çıkış voltajı falan yazmıyor. Ben de 110 Volt ile çalışır mı bilemiyorum. Neyse ki evde 110-220 trafo var.
Ekli dosyayı görüntüle 6766
Kutusu ve yanında çıkan aksesuarlar:
Ekli dosyayı görüntüle 6767Ekli dosyayı görüntüle 6768
Kutuya makine aküler ve şarj aletiyle çok zor sığıyor. Fakat genel olarak fena değil, yine Makita kutusuna benzetmeye çalışmışlar. İçinden 4 tane vidalama ucu (kalitesiz duruyorlar), 3 adet lokma (17-19-21), lokmaları sağlam oturtmak için pim ve yüzükler, bir adet vidalama ucu takmak için adaptör, bir tane de normal mandren çıkıyor. Vidalama ucu takmak için adaptör gereksiz, çünkü makineye zaten bu uçlar takılabiliyor. Ama muhtemelen bütün mallara aynı aksesuarları koyuyorlar. Mandrenin kendisi iyi de makineye takınca ciddi balans yapıyor. Zaten matkap değil bu makine, o yüzden benim için önemli değil ama çok zorda kalırsam kullanırım.
Ayrıca makineyi kemere takmak için parça vardı kutuda. Allah razı olsun da makinede o parçayı takacak yer yok :D Tabi ben bu makineyi nalburdan aldım, kutuya parça koyma işini de çırak yaptı o yüzden mal fazlası çıkmış olabilir kutudan. Kemere asma parçası da önemli değil benim için.
Kullanım kılavuzunun çok büyük bir kısmı direkt Makita'dan alınmış, o yüzden işinize yarayacak bir bilgi yok içinde.

Üstünde yazan teknik verileri net olarak ölçemeyeceğim (doğru değildir çoğu) ama performansından bahsedeceğim. Bu işin ustası değilim, karşılaştıracak bir nirengi noktam da yok.
Dediğim gibi makinenin ele oturuşu, hissiyatı iyi. Motoru fırçasız, çalışma sesi falan da gayet iyi. Bir lastik söküp takarak denedim bugün. Kiralık Clio'ya takılı 15" jantın üstündeki 17lik bijonlar. Makineyle gelen lokma ile 4 bijonu da hiç ama hiç zorlanmadan söktü. Tabi kaç torkla sıkılmıştı bilmem. Rahatça tekrar sıktım, tork anahtarıyla bakmak için makineye zorlamadım da. En az 120-130Nm ile sıkıyor, bijona veya saplamaya zarar vermemek için üstünü denemedim. Sonra eğlence amaçlı ahşaba 5-6 vida attım. DeWalt torklu vidalamaya göre çok daha iyi iş yaptı, ama kulvarlar farklı tabi. Torklu vidalama tabi ki bijonu sökemedi.
Kendi arabamdaki lastikleri söküp taktıktan sonra deneyimlerimi yazacağım.

Sonuç olarak, markasız mal almaya alışık değilim. Güvenemiyorsunuz, üç gün sonra ne olacak bilemiyorsunuz. İnternetten de alsanız fatura yok (çok şikayet var bununla ilgili), garanti olduğunu iddia ediyorlar ama umuyorum işim düşmez. Fakat bu makinenin hem malzeme kalitesi hem de performansı çok şaşırttı beni. Fiyat da öyle bir noktada ki makineyle gelen iki tane pilin maliyeti 1500 lira gibi. Çok kaliteli olmasa da bir sürü aksesuarı var. Etrafta fazlaca markasız makine görmeye başladım, bunları kullanan birçok usta gördüm. Hem ustalara sorduğumda hem de yaptığım araştırmalara göre bu makineleri anlamsız bir derecede zorlamadığınız sürece en az 4-5 yıl gidiyor, bu da bana yeter de artar. Alınır mı? Benim gibi kullanacaksanız alınır. Lastik değiştirmek için bu makineyi aldım. Hem randevu almak zor, hem sabahın köründe gitmem lazım servise, hem de kasap bir lastikçi yüzünden en son saplama değişimine dünyanın parasını verdim. Yoksa bu makineden para kazanacaksanız bilemem.
İnternetten almak yerine görüp almak daha mantıklı, çünkü dediğim gibi hem gördüğünüz mal ile size gelen mal aynı olmayabilir, hem malların görünüşü aynı olmasına rağmen içi farklı olabilir, hem de gidip performansını görürsünüz. İnternetten daha ucuz modelini alacaktım, sonra nalburdaki eleman ile performans karşılaştırması yaptık ve bunu aldım.


Teşekkür ederim.
Tam bir ürün değerlendirmesi ve gerçek kullanıcı geri bildirimi olmuş, elleriniz dert görmesin.
Hatta bu yazıyı olduğu gibi sizin adınıza Blog sitemize de aktarayım ki sizin sesiniz daha çok kitelelere ulaşabilsin. Çok detaylı ve faydalı bir yazı olmuş teşekkür ediyorum. :ok
 

Adem Helvacı

Everybody Dies
Yönetici
Administrator
Katılım
18 Ocak 2023
Mesajlar
15,892
Çözümler
82
Tepki puanı
44,821
Puanları
313
Konum
Cumhuriyet Toprakları
Web sitesi
www.inceleriz.com

Adem Helvacı

Everybody Dies
Yönetici
Administrator
Katılım
18 Ocak 2023
Mesajlar
15,892
Çözümler
82
Tepki puanı
44,821
Puanları
313
Konum
Cumhuriyet Toprakları
Web sitesi
www.inceleriz.com

mrplt

Araştırmacı
Kadim Üye
Katılım
7 Mar 2023
Mesajlar
158
Çözümler
1
Tepki puanı
218
Puanları
43
Konum
Kanada
Geçen gün kendi aracımın (Mazda CX-5) lastiklerini değiştirme işine girdim. Bijon sökme-takma konusunda bir sıkıntı yaşamadım ama düzgün bir kriko şart. Bagajdaki krikoyla arabayı kaldırıp indirmek 10 dakika alıyor. (lastik başı)
Bir de yetkili (!) servis fren bakımı yaparken bijonlardan birine diş kaptırmış, sökemedim. Önceden değiştirdiğim bir lastiği tekrar değiştirip servise gitmek zorunda kaldım. Saplamayı değiştiler (neyse ki öbür servis parasını vereceğim dedi) bir de üstüne yine lastik değişim parası verdim. İnşallah seneye baharda lastikleri baştan sona ben değiştireceğim artık :D
 
Üst