Merhaba Dostlar;
Bilinçli Tüketici toplumu ve tüketici hakları konusunda ne kadar mücadele verdiğimizi, firmaların tüketicilere karşı takındıkları acımasız çıkar amaçlı tavırları deşifre ettiğimizi ve doğrusunun yapılması yönde Ticaret Bakanlığını elimizden geldiğince baskı altına almaya çalıştığımızı biliyorsunuz.
Bu anlamda Satış Sonrası Hizmetler Yönetmeliğindeki bir açık ile ilgili sizlerin de görüşlerini almak ve organize olup ortak hareket etmek adına tartışabilmek üzere bu konuyu açmak istedim.
Bir çoğunuzun bildiği üzere he ne kadar ürün satın alma aşamasında çok başvurulan mecralar/kişiler olsak da bu işin bir de Satış Sonrası Hizmet kalitesi bölümü var ve ben bu konuda ürün satışından çok daha fazla takıntılıyım.
Hiç kimse dikkat etmiyor ama firmalar ürünleri satarken kazandıklarından çok daha fazlasını SSH aşamasında kazanıyor her ne kadar buldukları her fırsatta ağlıyor olsalar da.
Bizim konumuzda ise Yedek Parça satış ve listeleme konusunda uygulanan yönetmelik olan Satış Sonrası Hizmetler Yönetmeliğinin Yedek Parça bölümünü müsaadeniz ile şuraya ekleyip size sonra bir şey sormak istiyorum.
Yedek parça ve fiyat listesi
MADDE 12 – (1) Üretici veya ithalatçılar, tüketicilerin talebi üzerine yedek parça satışından kaçınamazlar.
(2) Servis istasyonlarının, yedek parça fiyat listesini, tüketicilerin görebileceği bir yere asması veya katalog halinde ya da elektronik ortamda tüketiciye göstermesi zorunludur.
Değiştirilen parçanın iadesi
MADDE 13 – (1) Yetkili servis istasyonlarının, bakım ve onarımını yaptıkları mallara ait değiştirilen yedek parçaları; garanti süresi içerisinde tüketiciye göstermesi, garanti süresi dışında ise 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanunu hükümleri saklı kalmak üzere iade etmesi zorunludur.
Üretici, ithalatçı ve satıcının sorumluluğu
MADDE 14 – (1) Üretici veya ithalatçılar, yetkili servis istasyonlarının ayrı bir tüzel kişiliği olsa dahi, satış sonrası hizmetlerin sağlanmasından ve yürütülmesinden yetkili servis istasyonları ile birlikte müteselsilen sorumludur.
(2) Satış sonrası hizmetler, malın niteliğine göre kullanıldığı yerlerde de sağlanabilir.
(3) (Değişik:RG-12/2/2020-31037)(1) Tanıtma ve kullanma kılavuzunda yer alan hususlara aykırı kullanımlar hariç olmak üzere üretici, ithalatçı veya satıcılar garanti süresi içerisinde tüketicilerden nakliye, posta, kargo veya servis elemanlarının ulaşım gideri gibi herhangi bir ücret talep edemez.
(4) Malın garanti süresi içerisinde yetkili servis istasyonuna veya satıcıya tesliminden itibaren arızasının on iş günü içerisinde giderilememesi halinde, üretici veya ithalatçının; malın tamiri tamamlanıncaya kadar, benzer özelliklere sahip başka bir malı tüketicinin kullanımına tahsis etmesi zorunludur. Benzer özelliklere sahip başka bir malın tüketici tarafından istenmemesi halinde üretici veya ithalatçılar bu yükümlülükten kurtulur. Buna ilişkin ispat yükümlülüğü üretici veya ithalatçıya aittir.
(5) İthalatçının herhangi bir şekilde ticari faaliyetinin sona ermesi hâlinde mala ilişkin bakım ve onarım hizmetlerinin sunulmasından garanti süresi boyunca satıcı, üretici ve yeni ithalatçı müteselsilen sorumludur. Garanti süresi bittikten sonra ise kullanım ömrü süresince bakım ve onarım hizmetlerini üretici veya yeni ithalatçının sunması zorunludur.
(6) Üretici veya ithalatçılar; satış sonrası hizmetlerin ilgili mevzuat hükümlerine göre yürütülmesini sağlamak, yetkili servis istasyonlarının çalışmalarını izlemek, kontrol etmek ve görülen eksiklikleri gidermekle yükümlüdür.
(7) Garanti süresi içerisinde arızalı malın satıcıya teslim edilmesi halinde satıcının, teslim edilen arızalı mallar ile ilgili olarak malın teslim alındığına dair bir belge düzenlemesi zorunludur. Bu belgede Yönetmeliğin 11 inci maddesinin birinci fıkrasındaki hususlar yer alır.
(8) (Ek:RG-12/2/2020-31037)(1) Üretici veya ithalatçıların internet sitesinin bulunması durumunda, tüm yetkili servis istasyonlarına ilişkin güncel iletişim bilgilerinin bu sitelerde yer alması zorunludur.
(9) (Ek:RG-12/2/2020-31037)(1) Üretici veya ithalatçıların, ekli listede belirlenenden daha fazla kurulan servisler dâhil olmak üzere tüm yetkili servis istasyonu bilgilerini Bakanlık tarafından oluşturulan Servis Bilgi Sistemine ilişkin internet sitesine otuz gün içerisinde doğru ve eksiksiz bir şekilde girmesi ve servis bilgilerinde değişiklik olması durumunda bu bilgileri güncellemesi zorunludur.
Şimdi dostlar, siz yukarıdaki satırlarda veya SSHY içerisindeki başka bir alanda, yedek parçanın SIFIR OLMASI gerektiği gibi bir ibare, madde, bilgi veya bilgi kırıntısı gördünüz mü?
Yönetmelik diyor ki ''Kardeşim bu adama 10 yıl boyunca yedek parça bulmak zorundasın''
Haaa ne güzel Devletimiz bizi düşünüyor. Peki abi Ülkemizde severek kullanılan Philips markasının resmi sorumlusu olan TPV nin yaptığı gibi hurdaya çıkmak üzere olan televizyonlardan sökülen veya 40 kere tamir edilip 41 inci kez sizin televizyonunuza takılıp sizden SIFIR KART PARASI alan rezillerden bu vatandaşı hangi madde koruyacak?
Yönetmeliğe bakarsanız adam yükümlülüğünü yerine getirmiş konu kapanmış. Yine aynı yönetmelik takılan parça için diyor ki ''Malın garanti süresi dışında, garanti belgesi ile satılması zorunlu olmayan bir parçasının servis istasyonu tarafından değiştirilmesi veya satılması durumunda, değişen veya satılan parça için altı aydan aşağı olmamak üzere bir garanti süresi verilir.'' Tamam abi adam verdi 6 ay garanti, zaten 4 yıl kullanılmış bir anakart olduğu için 8 inci ay arıza yaptı. Kim koruyacak vatandaşın hakkını?
Bu sadece bizim bildiğimiz kısmı. Ya bilmediklerimiz? Otomotiv sektöründe mesela @Abdullah Yasir Yılmaz ustamıza soralım, Renault araba satın aldık sıfır, 1 sene sonra marş motoru arıza yaptı, servise götürdük garantiden ücretsiz değiştirdiler, biz zannediyoruz ki sıfır marş motoru takıldı ama aslında meğerse geçen hafta kaza yapıp pert'e ayrılmış 3 yaşındaki başka bir arabadan çıkan marş motoru takılmış arabaya. Kabul edecek miyiz biz bunu? Haberimiz var mı her şeyden evvel?
Haaaa ücretli hizmettir veya garanti dışıdır, bana seçenek sunulur, Sıfırı 3bin, çıkması 1500 denir ve kararı ben veririm tamam. İyi ama bu TPV denen şirket hem tamirli veya çıkma parça takıp hem de sıfır parası tahsil ediyor vatandaştan.
Ticaret Bakanlığı denen muhteremlere durumu bildirince adamlar haklı olarak ''Evet bunu yapıyoruz ama yönetmeliğe aykırı değil'' diyorlar.
Doğru söylüyorlar abi adamlara ne diyelim ki biz?
Devlet bunları denetlemiyor, açık kapı bırakıyorsa bile bile, biz ne diyebiliriz bu yönetim anlayışına? O halde bu yönetmeliğin düzenlenmesi için baskı yapmalıyız. SIFIR YEDEK PARÇA ibaresinin sisteme işlenmesini sağlamalıyız.
Şimdi ben size soruyorum, NE YAPALIM?
Bilinçli Tüketici toplumu ve tüketici hakları konusunda ne kadar mücadele verdiğimizi, firmaların tüketicilere karşı takındıkları acımasız çıkar amaçlı tavırları deşifre ettiğimizi ve doğrusunun yapılması yönde Ticaret Bakanlığını elimizden geldiğince baskı altına almaya çalıştığımızı biliyorsunuz.
Bu anlamda Satış Sonrası Hizmetler Yönetmeliğindeki bir açık ile ilgili sizlerin de görüşlerini almak ve organize olup ortak hareket etmek adına tartışabilmek üzere bu konuyu açmak istedim.
Bir çoğunuzun bildiği üzere he ne kadar ürün satın alma aşamasında çok başvurulan mecralar/kişiler olsak da bu işin bir de Satış Sonrası Hizmet kalitesi bölümü var ve ben bu konuda ürün satışından çok daha fazla takıntılıyım.
Hiç kimse dikkat etmiyor ama firmalar ürünleri satarken kazandıklarından çok daha fazlasını SSH aşamasında kazanıyor her ne kadar buldukları her fırsatta ağlıyor olsalar da.
Bizim konumuzda ise Yedek Parça satış ve listeleme konusunda uygulanan yönetmelik olan Satış Sonrası Hizmetler Yönetmeliğinin Yedek Parça bölümünü müsaadeniz ile şuraya ekleyip size sonra bir şey sormak istiyorum.
Yedek parça ve fiyat listesi
MADDE 12 – (1) Üretici veya ithalatçılar, tüketicilerin talebi üzerine yedek parça satışından kaçınamazlar.
(2) Servis istasyonlarının, yedek parça fiyat listesini, tüketicilerin görebileceği bir yere asması veya katalog halinde ya da elektronik ortamda tüketiciye göstermesi zorunludur.
Değiştirilen parçanın iadesi
MADDE 13 – (1) Yetkili servis istasyonlarının, bakım ve onarımını yaptıkları mallara ait değiştirilen yedek parçaları; garanti süresi içerisinde tüketiciye göstermesi, garanti süresi dışında ise 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanunu hükümleri saklı kalmak üzere iade etmesi zorunludur.
Üretici, ithalatçı ve satıcının sorumluluğu
MADDE 14 – (1) Üretici veya ithalatçılar, yetkili servis istasyonlarının ayrı bir tüzel kişiliği olsa dahi, satış sonrası hizmetlerin sağlanmasından ve yürütülmesinden yetkili servis istasyonları ile birlikte müteselsilen sorumludur.
(2) Satış sonrası hizmetler, malın niteliğine göre kullanıldığı yerlerde de sağlanabilir.
(3) (Değişik:RG-12/2/2020-31037)(1) Tanıtma ve kullanma kılavuzunda yer alan hususlara aykırı kullanımlar hariç olmak üzere üretici, ithalatçı veya satıcılar garanti süresi içerisinde tüketicilerden nakliye, posta, kargo veya servis elemanlarının ulaşım gideri gibi herhangi bir ücret talep edemez.
(4) Malın garanti süresi içerisinde yetkili servis istasyonuna veya satıcıya tesliminden itibaren arızasının on iş günü içerisinde giderilememesi halinde, üretici veya ithalatçının; malın tamiri tamamlanıncaya kadar, benzer özelliklere sahip başka bir malı tüketicinin kullanımına tahsis etmesi zorunludur. Benzer özelliklere sahip başka bir malın tüketici tarafından istenmemesi halinde üretici veya ithalatçılar bu yükümlülükten kurtulur. Buna ilişkin ispat yükümlülüğü üretici veya ithalatçıya aittir.
(5) İthalatçının herhangi bir şekilde ticari faaliyetinin sona ermesi hâlinde mala ilişkin bakım ve onarım hizmetlerinin sunulmasından garanti süresi boyunca satıcı, üretici ve yeni ithalatçı müteselsilen sorumludur. Garanti süresi bittikten sonra ise kullanım ömrü süresince bakım ve onarım hizmetlerini üretici veya yeni ithalatçının sunması zorunludur.
(6) Üretici veya ithalatçılar; satış sonrası hizmetlerin ilgili mevzuat hükümlerine göre yürütülmesini sağlamak, yetkili servis istasyonlarının çalışmalarını izlemek, kontrol etmek ve görülen eksiklikleri gidermekle yükümlüdür.
(7) Garanti süresi içerisinde arızalı malın satıcıya teslim edilmesi halinde satıcının, teslim edilen arızalı mallar ile ilgili olarak malın teslim alındığına dair bir belge düzenlemesi zorunludur. Bu belgede Yönetmeliğin 11 inci maddesinin birinci fıkrasındaki hususlar yer alır.
(8) (Ek:RG-12/2/2020-31037)(1) Üretici veya ithalatçıların internet sitesinin bulunması durumunda, tüm yetkili servis istasyonlarına ilişkin güncel iletişim bilgilerinin bu sitelerde yer alması zorunludur.
(9) (Ek:RG-12/2/2020-31037)(1) Üretici veya ithalatçıların, ekli listede belirlenenden daha fazla kurulan servisler dâhil olmak üzere tüm yetkili servis istasyonu bilgilerini Bakanlık tarafından oluşturulan Servis Bilgi Sistemine ilişkin internet sitesine otuz gün içerisinde doğru ve eksiksiz bir şekilde girmesi ve servis bilgilerinde değişiklik olması durumunda bu bilgileri güncellemesi zorunludur.
Şimdi dostlar, siz yukarıdaki satırlarda veya SSHY içerisindeki başka bir alanda, yedek parçanın SIFIR OLMASI gerektiği gibi bir ibare, madde, bilgi veya bilgi kırıntısı gördünüz mü?
Yönetmelik diyor ki ''Kardeşim bu adama 10 yıl boyunca yedek parça bulmak zorundasın''
Haaa ne güzel Devletimiz bizi düşünüyor. Peki abi Ülkemizde severek kullanılan Philips markasının resmi sorumlusu olan TPV nin yaptığı gibi hurdaya çıkmak üzere olan televizyonlardan sökülen veya 40 kere tamir edilip 41 inci kez sizin televizyonunuza takılıp sizden SIFIR KART PARASI alan rezillerden bu vatandaşı hangi madde koruyacak?
Yönetmeliğe bakarsanız adam yükümlülüğünü yerine getirmiş konu kapanmış. Yine aynı yönetmelik takılan parça için diyor ki ''Malın garanti süresi dışında, garanti belgesi ile satılması zorunlu olmayan bir parçasının servis istasyonu tarafından değiştirilmesi veya satılması durumunda, değişen veya satılan parça için altı aydan aşağı olmamak üzere bir garanti süresi verilir.'' Tamam abi adam verdi 6 ay garanti, zaten 4 yıl kullanılmış bir anakart olduğu için 8 inci ay arıza yaptı. Kim koruyacak vatandaşın hakkını?
Bu sadece bizim bildiğimiz kısmı. Ya bilmediklerimiz? Otomotiv sektöründe mesela @Abdullah Yasir Yılmaz ustamıza soralım, Renault araba satın aldık sıfır, 1 sene sonra marş motoru arıza yaptı, servise götürdük garantiden ücretsiz değiştirdiler, biz zannediyoruz ki sıfır marş motoru takıldı ama aslında meğerse geçen hafta kaza yapıp pert'e ayrılmış 3 yaşındaki başka bir arabadan çıkan marş motoru takılmış arabaya. Kabul edecek miyiz biz bunu? Haberimiz var mı her şeyden evvel?
Haaaa ücretli hizmettir veya garanti dışıdır, bana seçenek sunulur, Sıfırı 3bin, çıkması 1500 denir ve kararı ben veririm tamam. İyi ama bu TPV denen şirket hem tamirli veya çıkma parça takıp hem de sıfır parası tahsil ediyor vatandaştan.
Ticaret Bakanlığı denen muhteremlere durumu bildirince adamlar haklı olarak ''Evet bunu yapıyoruz ama yönetmeliğe aykırı değil'' diyorlar.
Doğru söylüyorlar abi adamlara ne diyelim ki biz?
Devlet bunları denetlemiyor, açık kapı bırakıyorsa bile bile, biz ne diyebiliriz bu yönetim anlayışına? O halde bu yönetmeliğin düzenlenmesi için baskı yapmalıyız. SIFIR YEDEK PARÇA ibaresinin sisteme işlenmesini sağlamalıyız.
Şimdi ben size soruyorum, NE YAPALIM?