- Katılım
- 26 Ocak 2023
- Mesajlar
- 2,754
- Çözümler
- 25
- Tepki puanı
- 4,813
- Puanları
- 213
- Konum
- 𝓔𝓖𝓔 𝓚𝓘𝓨𝓘𝓛𝓐𝓡𝓘
- Web sitesi
- inceleriz.com
Malum havalar ısındı, şehirlerarası yolculuklar da arttı. Kış turizmi denen şeyi saymazsak hemen hemen her sektör havaların ısınmasıyla birlikte canlanır. Bunlardan önemli bir kısım ise yolculuklar.
Uçak
Ülkemizde havayolu sektörü bana göre hem ilerliyor hem geriliyor. Şöyle ki Havayolu konusundaki firmalar tekelleşmeye doğru gidiyor. Yolcu taşımacılığı konusunda, yurt içinde ülkemizde faaliyet gösteren sadece 4 marka (2 Firma var) Bunlar da THY ve Pegasus firmaları. Marka olarak sayacak olursak da Türk Hava Yolları (THY) ile yine THY'nin alt markası olan AJet (eski AnadoluJet)'i ve SunExpress'i sayabiliriz, bir de Pegasus var tabi. Yani yurt içi bir uçuş yapacaksanız bunlardan birini seçmek zorundasınız. İşte geriliyor dediğim kısım tam olarak da bu, THY ve Pegasus'a mahkumsunuz yurt içi seyahatlerde. Halbuki yakın sayılabilecek zamana kadar Atlasjet, İzAir, Borajet, OnurAir, Turkuaz Airlines gibi firmalar da yurt içi uçuş pazarında vardı.
Elbette ki herkesin bildiği üzere bir pazarda küçük ya da büyük fark etmez pasta diliminde bir rekabetçi firma varsa bu her zaman tüketicinin yararına olmuştur. Gerek fiyat indirimi, gerek ilave avantajlar hep tüketiciye yarar sağlamıştır. Şimdi bakınca da bunların azalmaya başladığını hatta gerçekten yok olma noktasına gelip bu firmalar ne derse onları yapacak kıvama gelindiğini görüyoruz. iç hatlar olarak baktığımızda THY'nin THY markasıyla İstanbul Havalimanı'ından diğer şehirlere, SunExpress markası ile İzmir'den Yurt içi uçuş düzenleniyor, Ajet ise İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı dahil Anadolu illeri arasında seferler düzenliyor. Başlığın amacı Türkiye'deki İç Hat Havayolu şirketlerini uzun uzadıya tartışmak değil elbette ama, SunExpress'le ilgili şu detayı da aktarayım. AJet markası tamamıyla THY'ye ait olup THY'nin daha çok Yurt Dışı ve İstanbul Havalimanı merkezli, Ajet'in ise Yurt içi ve Sabiha Gökçen Havalimanı merkezli olmaya başlamasıyla fark oluşmuştur. SunExpress "Güneş Ekspres Havacılık AŞ" şirketi ise %50 Türk Hava Yolları, %50 de Lufthansa Airlines ortaklığındadır. Aralarındaki fark budur. Yine de THY kontrolünde olduğunu ve söz konusu iç hatlar olduğunda İzmir ile sınırlı kaldığını söyleyebiliriz.
Otobüs
Ülkemizde kısa uzun mesafe fark etmez en yaygın kullanılan ve ulaşılması en basit toplu taşıma aracı otobüslerdir. Otobüs sektöründe de ülkemizin hem ilerleyen hem de gerileyen bir yanı olduğunu söyleyebiliriz. Aslında bu konuda söylenecek çok şey var, fakat ülkemizde Tren yolculuğunun zor ve kısıtlı olması, Uçak seferlerinin yine kısıtlı ve pahalı olması (talep yok o yüzden az demeye gerek yok, ucuz olsa elbette tercih edilir ve seferler artar) insanları severek ya da sevmeyerek Otobüs kullanımına itiyor. Otobüsün rahatlığı şuradan geliyor, Çoğu büyük şehirlerde belirlenen Terminal dışında yolcu indirme bindirme olayı çok az ya da hiç olmasa da, Anadolu'da şehirlerde terminal dışındaki yerlerde de indi-bindi imkanı ilçelerde ya da köylerde neredeyse evinin önünden binme imkanı, bagaj konusunda daha esnek olması, fiyatının havayoluna göre nispeten daha ucuz olabilmesi gibi faktörler etkili oluyor. Diğer seçeneklerde olduğu gibi bu sektörde de en çok seçenek İstanbul'da. İstanbul'un Avrupa yakasında bulunan ve halk arasında Esenler Otogarı olarak bilinen Büyük İstanbul Otogarı, Avrupa'nın en büyük, Dünya'nın ise 3. büyük karayolu terminali konumunda. Yine İstanbul'dan Anadolu'daki Devlet Ana Karayollarının geçtiği hemen her ilçeye otobüs seferi bulunuyor. Havayolu yapılanmasında büyük şehirlerden küçük şehirlere doğru bir yapılanma varken karayolunda tam tersine küçük yerleşim yerlerinden çevre ilçe ve illere doğru, küçük şehirlerden büyük şehirlere doğru bir yapılanma var. Aynı havayolunda bahsettiğim durum gibi son zamanlarda küçük il-ilçe firmalarını adeta yiyip yutan ve tekelleşme yolunda giden büyük firmalar da var. En uzun otobüs seferi ise Kamil Koç tarafından işletilen Marmaris-Van hattı, 33 saat, Altınoluk-Van hattı 32 saat, Öz Erciş Seyahat ile Patnos İtimat'ın Bodrum-Van hattı ise 32 saat civarında sürüyor. En uzun hattın güzergahı ise şu şekilde, Marmaris Muğla Aydın Denizli Dinar Konya Aksaray Nevşehir Kayseri Sivas Erzincan Erzurum Ağrı Patnos Van. Fazlasıyla yorucu bir yolculuk olur gibi. Yine Van'dan örnek vermek gerekirse dün gece baktığımızda İzmir-Van arası otobüs bileti gelecek hafta için 1700 TL ve 26 saat sürüyor, yine 1700-1800 TL arasına uçak bileti var, 2 saat sürüyor. Böyle bir durumda uçak ömrünüze 1 gün katıyor diyebiliriz.
Tren
Ülkemizde Tren seferleri üçe ayrılıyor. YHT (Yüksek Hızlı Tren), Ana Hat Trenleri, Bölgesel Trenler. YHT'nin İstanbul-İzmit-Sakarya-Bilecik-Eskişehir-Ankara, İstanbul-İzmit-Sakarya-Bilecik-Eskişehir-Konya-Karaman hatları üzerinde seferleri var. Bunun dışında maksimum hızı 80 km/h olan 15 adet ana hat, 33 adet bölgesel tren hattı bulunmaktadır. Ayrıca Ağrı, Aksaray, Antalya, Ardahan, Artvin, Bartın, Bayburt, Bolu, Bursa, Çanakkale, Çorum, Düzce, Giresun, Hakkari, Iğdır, Kastamonu, Muğla, Nevşehir, Ordu, Rize, Sinop, Şırnak, Trabzon, Yalova şehirlerinde Tren yolu bulunmamaktadır. YHT seferleri dışındaki seferler genellikle kullanıcılar tarafından fiyatı uygun olduğu düzeyde tercih ediliyor. Çünkü birkaç istisna hariç çoğu Anahat ve Bölgesel Trenler, otobüsten daha yavaş ve daha uzun sürelerde gidiyor. Otobüs firmalarının rekabetçi durumlarından dolayı yoğun zamanlar haricinde aynı güzergahlarda daha uyguna otobüs imkanı da bulunduğu için Tren seferleri biraz sönük kalabiliyor. Örnek olarak İzmir-Ankara hattını düşünürsek 13 saat 30 dakika gibi bir sürede tamamlanabilirken rötarlarla bu süre 14 saati geçebiliyor. Otobüs ile ortalama yolculuk süresi ise 8 saat.
Sizin bu konulardaki yorum ve görüşleriniz, paylaşmak istedikleriniz nelerdir? Yolculuklarınızda hangi güzergahlarda hangi araçları tercih edersiniz?
Uçak
Ülkemizde havayolu sektörü bana göre hem ilerliyor hem geriliyor. Şöyle ki Havayolu konusundaki firmalar tekelleşmeye doğru gidiyor. Yolcu taşımacılığı konusunda, yurt içinde ülkemizde faaliyet gösteren sadece 4 marka (2 Firma var) Bunlar da THY ve Pegasus firmaları. Marka olarak sayacak olursak da Türk Hava Yolları (THY) ile yine THY'nin alt markası olan AJet (eski AnadoluJet)'i ve SunExpress'i sayabiliriz, bir de Pegasus var tabi. Yani yurt içi bir uçuş yapacaksanız bunlardan birini seçmek zorundasınız. İşte geriliyor dediğim kısım tam olarak da bu, THY ve Pegasus'a mahkumsunuz yurt içi seyahatlerde. Halbuki yakın sayılabilecek zamana kadar Atlasjet, İzAir, Borajet, OnurAir, Turkuaz Airlines gibi firmalar da yurt içi uçuş pazarında vardı.
Elbette ki herkesin bildiği üzere bir pazarda küçük ya da büyük fark etmez pasta diliminde bir rekabetçi firma varsa bu her zaman tüketicinin yararına olmuştur. Gerek fiyat indirimi, gerek ilave avantajlar hep tüketiciye yarar sağlamıştır. Şimdi bakınca da bunların azalmaya başladığını hatta gerçekten yok olma noktasına gelip bu firmalar ne derse onları yapacak kıvama gelindiğini görüyoruz. iç hatlar olarak baktığımızda THY'nin THY markasıyla İstanbul Havalimanı'ından diğer şehirlere, SunExpress markası ile İzmir'den Yurt içi uçuş düzenleniyor, Ajet ise İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı dahil Anadolu illeri arasında seferler düzenliyor. Başlığın amacı Türkiye'deki İç Hat Havayolu şirketlerini uzun uzadıya tartışmak değil elbette ama, SunExpress'le ilgili şu detayı da aktarayım. AJet markası tamamıyla THY'ye ait olup THY'nin daha çok Yurt Dışı ve İstanbul Havalimanı merkezli, Ajet'in ise Yurt içi ve Sabiha Gökçen Havalimanı merkezli olmaya başlamasıyla fark oluşmuştur. SunExpress "Güneş Ekspres Havacılık AŞ" şirketi ise %50 Türk Hava Yolları, %50 de Lufthansa Airlines ortaklığındadır. Aralarındaki fark budur. Yine de THY kontrolünde olduğunu ve söz konusu iç hatlar olduğunda İzmir ile sınırlı kaldığını söyleyebiliriz.
Otobüs
Ülkemizde kısa uzun mesafe fark etmez en yaygın kullanılan ve ulaşılması en basit toplu taşıma aracı otobüslerdir. Otobüs sektöründe de ülkemizin hem ilerleyen hem de gerileyen bir yanı olduğunu söyleyebiliriz. Aslında bu konuda söylenecek çok şey var, fakat ülkemizde Tren yolculuğunun zor ve kısıtlı olması, Uçak seferlerinin yine kısıtlı ve pahalı olması (talep yok o yüzden az demeye gerek yok, ucuz olsa elbette tercih edilir ve seferler artar) insanları severek ya da sevmeyerek Otobüs kullanımına itiyor. Otobüsün rahatlığı şuradan geliyor, Çoğu büyük şehirlerde belirlenen Terminal dışında yolcu indirme bindirme olayı çok az ya da hiç olmasa da, Anadolu'da şehirlerde terminal dışındaki yerlerde de indi-bindi imkanı ilçelerde ya da köylerde neredeyse evinin önünden binme imkanı, bagaj konusunda daha esnek olması, fiyatının havayoluna göre nispeten daha ucuz olabilmesi gibi faktörler etkili oluyor. Diğer seçeneklerde olduğu gibi bu sektörde de en çok seçenek İstanbul'da. İstanbul'un Avrupa yakasında bulunan ve halk arasında Esenler Otogarı olarak bilinen Büyük İstanbul Otogarı, Avrupa'nın en büyük, Dünya'nın ise 3. büyük karayolu terminali konumunda. Yine İstanbul'dan Anadolu'daki Devlet Ana Karayollarının geçtiği hemen her ilçeye otobüs seferi bulunuyor. Havayolu yapılanmasında büyük şehirlerden küçük şehirlere doğru bir yapılanma varken karayolunda tam tersine küçük yerleşim yerlerinden çevre ilçe ve illere doğru, küçük şehirlerden büyük şehirlere doğru bir yapılanma var. Aynı havayolunda bahsettiğim durum gibi son zamanlarda küçük il-ilçe firmalarını adeta yiyip yutan ve tekelleşme yolunda giden büyük firmalar da var. En uzun otobüs seferi ise Kamil Koç tarafından işletilen Marmaris-Van hattı, 33 saat, Altınoluk-Van hattı 32 saat, Öz Erciş Seyahat ile Patnos İtimat'ın Bodrum-Van hattı ise 32 saat civarında sürüyor. En uzun hattın güzergahı ise şu şekilde, Marmaris Muğla Aydın Denizli Dinar Konya Aksaray Nevşehir Kayseri Sivas Erzincan Erzurum Ağrı Patnos Van. Fazlasıyla yorucu bir yolculuk olur gibi. Yine Van'dan örnek vermek gerekirse dün gece baktığımızda İzmir-Van arası otobüs bileti gelecek hafta için 1700 TL ve 26 saat sürüyor, yine 1700-1800 TL arasına uçak bileti var, 2 saat sürüyor. Böyle bir durumda uçak ömrünüze 1 gün katıyor diyebiliriz.
Tren
Ülkemizde Tren seferleri üçe ayrılıyor. YHT (Yüksek Hızlı Tren), Ana Hat Trenleri, Bölgesel Trenler. YHT'nin İstanbul-İzmit-Sakarya-Bilecik-Eskişehir-Ankara, İstanbul-İzmit-Sakarya-Bilecik-Eskişehir-Konya-Karaman hatları üzerinde seferleri var. Bunun dışında maksimum hızı 80 km/h olan 15 adet ana hat, 33 adet bölgesel tren hattı bulunmaktadır. Ayrıca Ağrı, Aksaray, Antalya, Ardahan, Artvin, Bartın, Bayburt, Bolu, Bursa, Çanakkale, Çorum, Düzce, Giresun, Hakkari, Iğdır, Kastamonu, Muğla, Nevşehir, Ordu, Rize, Sinop, Şırnak, Trabzon, Yalova şehirlerinde Tren yolu bulunmamaktadır. YHT seferleri dışındaki seferler genellikle kullanıcılar tarafından fiyatı uygun olduğu düzeyde tercih ediliyor. Çünkü birkaç istisna hariç çoğu Anahat ve Bölgesel Trenler, otobüsten daha yavaş ve daha uzun sürelerde gidiyor. Otobüs firmalarının rekabetçi durumlarından dolayı yoğun zamanlar haricinde aynı güzergahlarda daha uyguna otobüs imkanı da bulunduğu için Tren seferleri biraz sönük kalabiliyor. Örnek olarak İzmir-Ankara hattını düşünürsek 13 saat 30 dakika gibi bir sürede tamamlanabilirken rötarlarla bu süre 14 saati geçebiliyor. Otobüs ile ortalama yolculuk süresi ise 8 saat.
Sizin bu konulardaki yorum ve görüşleriniz, paylaşmak istedikleriniz nelerdir? Yolculuklarınızda hangi güzergahlarda hangi araçları tercih edersiniz?